סקר החלומות הגדול
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פדגוגיה
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה בדרך החקר
- מסגרות חינוכיות:
- מרכזי מחוננים
- שלבי חינוך:
- חטיבת ביניים
- סוגי התוכן:
- יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- אריה דוד, אילן לוז, ד"ר מיכל קרופניק
- שפה:
- עברית
מהו סקר דעת קהל ולמה צריך לתכנן אותו מראש?
אריה דוד ואילן לוז, מורים במרכז המחוננים באורנים, לימדו קורס בתקשורת בשנת תש"ע. הקורס התמקד בתחומים מספר ובהם עיתונות כתובה ומצולמת ותעמולה. בניסיון להקנות כלים לצריכה ביקורתית של תקשורת הוקדשה יחידה לעריכת סקר דעת קהל, משימה שעשו התלמידים בעצמם. המחשבה הייתה להשתמש בתרגיל כדוגמה ליישום צריכה ביקורתית של תקשורת ולתת לתלמידים ללמוד 'דרך הרגליים' על תכנון מראש.
אי אפשר לעשות סקר כלאחר יד. דרושה מחשבה רבה על מספר רב של נושאים, למשל: המטרות שרוצים להשיג, המשאבים (כסף, כוח אדם, ידע, זמן וכו'), קהל היעד, התועלת האפשרית, ועוד. עתה יש להקדיש מחשבה רבה לדרך בניית הסקר. התלמידים לומדים ששאלון הוא מוצר חמקמק למדי ומסובך. בבניית סקר יש לחשוב על פרמטרים רבים. הפרמטרים הטכניים חשובים לא פחות, ולפעמים אף יותר מאלו התוכניים. לדוגמה, האם עומד לרשותנו מספיק זמן להעברת השאלון? האם יש לנו מי שיערוך את הסקר? כמה זמן יש להעברת השאלונים? האם הקהל נמצא בהישג יד או טלפון? החשיבות של בניית הסקר נובעת גם מן הצורך לערוך סקר שיש יכולת ואפשרות לנתח אותו.
מפאת קוצר הזמן הוחלט להקדיש ליחידה ארבעה שיעורים:
1) מתן רקע על סקרים
2) בניית שאלון
3) איסוף נתונים
4) לימוד כללי על ניתוח סקרים
הנושא נבחר על ידי המנחה מתוך רעיונות שהועלו בדיון בקבוצה. הוחלט לערוך את הסקר בקרב התלמידים במרכז משיקולי יעילות. כל השיקולים שהוזכרו נדונו בקבוצה ולא נשארו 'פתוחים'.
שאלת הסקר הייתה: "האם יש לך חלום?"
האפשרויות שניתנו בתשובה:
כן, החלום שלי הוא... (כולל אופציה להקיף כן בלבד בלי לבחור בחלום מסוים)
אין לי חלום
איני מעוניין לענות
כמו כן התבקשו הנשאלים לציין באיזו כיתה הם לומדים, אילו קורסים הם לומדים וכמה שנים הם במרכז. הסקר האנונימי נערך בקרב 105 תלמידי השכבה הבוגרת של המרכז, מכיתות ו-ט אשר נכחו בשעות קיום הסקר.
תיאור מפורט של היחידה ותוצאות הסקר פורסמו במאגר הידע מחוננט.