עולמו של הילד במהפכה התעשייתית
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- היסטוריה, ספרות, אמנות ויצירה
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה רב-תחומית
- מסגרות חינוכיות:
- אמירים
- שלבי חינוך:
- יסודי
- סוגי התוכן:
- יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- פזית וייטהורן
- שפה:
- עברית
מה מספרות לנו היצירות הקלאסיות על עולמו הפנימי של ילד בתקופת המהפכה התעשייתית?
התוכנית עוסקת בחקר עולמו הפנימי של הילד, במקומו במארג החברתי בתקופת המהפכה התעשייתית ובביטוייו השונים ביצירות קלאסיות. היצירות מאפשרות לדון בתקופה בדגש על ערכים והעלאת דילמות וסוגיות שונות. המפגש עם הטקסטים על סוגיהם השונים מאפשר שימוש באסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה דוגמת פרשנות, העלאת השערות, העלאת מגוון נקודות מבט, זיהוי קשרים ורכיבים, שיפוט והערכה.
נושאי הקורס:
המהפכה התעשייתית והשפעתה על התא המשפחתי ועל חיי הילד – היכרות עם התא המשפחתי האישי של כל אחד מהתלמידים, התפתחות התא המשפחתי לאורך ההיסטוריה.
העברת מסר חזותי: הבלטת פרט ביצירת אומנות – כיצד אומן יכול לבטא את עצמו ביצירת אומנות?
היצירה "נוסעי המחלקה השלישית" של האומן אונורה דומיה, בעקבות הציור "נוסעי המחלקה השלישית" – התלמידים ימשיכו את הציור ויוסיפו על גבי הצילום את פרשנותם לציור. לאחר מכן יצלמו את עצמם באמצעי התחבורה שיש כיום (בתוך הרכב, בתחנת אוטובוס וכדומה) לעריכת השוואה בין המשתקף בציור לבין אמצעי התחבורה שאנו משתמשים בהם כיום.
הספר אוליבר טוויסט מאת צ'רלס דיקנס – כיצד אפשר ללמוד על עולמו של ילד מתוך יצירה ספרותית? קריאה קבוצתית וצפייה מונחית בסרט אוליבר טוויסט.
לקראת כתיבת מחזה ועיתון – שאלות מרכזיות: כיצד נכתוב מחזה על אוליבר טוויסט? כיצד נציג את המחזה? כיצד נכתוב כתיבה עיתונאית בראי המהפכה התעשייתית?
בסוף הקורס יעלו התלמידים את המחזה אוליבר טוויסט ויכתבו עיתון ובו כתבות ברוח התקופה.
זהו קורס חשיפה בתוכנית אמירים בבית הספר אילן רמון בבאר יעקב, בהנהלת נחמה שיינברג. נכתב בעבור מאגר הידע מחוננט בהנחיית מדריכת אמירים קרן שיליאן.
> עולמו של הילד בצל המהפכה התעשייתית – קורס חשיפה בתכנית "אמירים"