הביטו, חשבו, שאלו
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פדגוגיה
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה עצמאית, שאילת שאלות
- מסגרות חינוכיות:
- המחונן והמצטיין במסגרת ההטרוגנית
- שלבי חינוך:
- יסודי
- סוגי התוכן:
- מדריך פדגוגי
- פותח ע"י:
- שרה גולן
- שפה:
- עברית
כיצד יש ללמוד מתוך תצפית?
הכלי "הביטו, חשבו, שאלו" הוא תבנית להנחיה מפורשת הקובעת שלושה שלבים ברורים בעקבות תצפית: התבוננות ותשומת לב לפרטים הקטנים; חשיבה והרהור; תהייה ושאילת שאלות. אפשר להשתמש במתודה זו במגוון רחב של הזדמנויות כגון תצפית בתופעה מדעית, תצפית ביצירת אומנות, הקשבה ליצירה מוזיקלית, צפייה בסרטון, התבוננות בחפצים, התבוננות בטקסטים חזותיים, ועוד. הכלי מטפח שיח מטא-קוגניטיבי וחשיבה יצירתית של כל תלמידי הכיתה ומתאים במיוחד למתן מענה לתלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה ההטרוגנית.
לאחר שהתלמידים ילמדו את הכלי ביחס לדוגמה אחת יוכלו ליישם אותו שוב ושוב בתצפיות אחרות ובתחומי דעת אחרים.
הנחיות לתלמידים בעת עריכת תצפית בתופעה או בתהליך:
הביטו –
בקשו מהתלמידים להתבונן בשקט בתופעה, ביצירה או בטקסט חזותי במשך זמן מוגדר (כמה דקות).
הנחו את התלמידים לשים לב לכמה שיותר פרטים. בקשו מהתלמידים לתעד את התצפית שלהם. יש לשים לב שהתלמידים רק יתארו את התופעה ולא ינסו להסבירהּ.
חשבו –
הגדירו זמן לחשיבה שקטה (כמה דקות). עודדו את התלמידים לעיין שוב בתיאור תיעוד ההתבוננות ולחשוב בעקבותיו. לדוגמה, אפשר לעודד את התלמידים לחפש הקשרים, סיבתיות וסתירות.
שאלו –
הנחו את התלמידים לשאול שאלות בעקבות התצפית. היעזרו בתבנית לשאילת שאלות פתוחות. לדוגמה: אני תוהה מדוע... מה היה קורה אילו... מה משפיע על...? מה הקשר בין... לבין...?
בקשו מהתלמידים לשתף זה את זה בשאלות שסִקְרנו אותם.
התעכבות על תהליך ההתבוננות והתצפית, ההבחנה בין שלבי תהליך החשיבה, השהיה ומתן זמן מוגדר לכל שלב – כל אלו מטפחים מיומנויות חשיבה גבוהה ומזמנים שיח מטא-קוגניטיבי על תהליכי החשיבה.
דוגמה לשימוש בכלי במסגרת דגם ההוראה "תעלומת הבצק"
לקריאה נוספת: להפוך את החשיבה לגלויה, בתוך: חוברת חינוך לחשיבה – לקט מאמרים, עמודים 42-31, תרגום של המזכירות הפדגוגית משרד החינוך (2009) מתוך:
Ritchhart, R & Perkins, D. N., Making Thinking Visible, Educational Leadership, February 2008, Volume 65, Number 5, Journal of the Association for Supervision and Curriculum Development ASCD