דלג אל

הצהרת נגישות

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
פדגוגיה
פדגוגיות יעודיות:
למידה עצמאית, למידה בדרך החקר, מעגלי שייכות
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
סוגי התוכן:
הרצאה
פותח ע"י:
דורית לופו, מורן הראל, מיכל גלין, אביגיל זכריה, טל הלברטל, ניתאי הלל, שני קופיעץ, אסף רהב, עבריה פרטנר, פנינה זלצר, רחל זורמן
שפה:
עברית

משנים כיוון - מורים מניחים לתלמידיהם להוביל את הלמידה של עצמם

הכנס העשירי למצוינות בחינוך מבית האגף למחוננים ולמצטיינים באפריל 2019 עמד בסימן "לא סלול, לא תמיד מסומן" – מורה ותלמיד לוקחים זה את זה למסע למידה.
מורים ממסגרות האגף סיפרו על הדרך שבה הם לוקחים את תלמידיהם למסע למידה, מסע שבו התלמידים שותפים בקביעת יעדי הלמידה ובבחירת הדרך.

במושב הראשון מוצגות ההרצאות האלה:
זכויות יוצרים – כשאומנית ומשפטנית נפגשות
דורית לופו ומורן הראל, מורות במרכז מחוננים 'חופי"ם' בעמק חפר במחוז המרכז, הן משפטנית ואומנית המובילות תלמידים אל תהליך למידה שמטרתו תוצרים בעלי ערך ותרומה לקהילה. אבל איזו תרומה ואילו תוצרים? זה יתברר רק בהמשך... הלב מתרחב בדרך וכולם לומדים דברים חדשים וזוכים להשראה – המשתתפים בקורס, האומנית, המשפטנית והקהילה.

ארץ נעדרת
מיכל גלין ואביגיל זכריה, מורות בתוכנית "אמירים" בבית הספר "בנות ירושלים" במחוז החרדי, מספרות מה קורה כשחבורת תלמידות יוצאות למסע שבו המרחב מכתיב את המהלכים ומחליטות לחקור את החידה הזו.
לא העובדה שמדובר במדינה עוינת, לא המרחק ולא חוסר הנגישות למידע – אף לא אחד מאלו עומד בפניהן.
מה כן? סקרנות, נחישות ולהט בעיניים, אמונה במסע ובחירה

לא האמנו שנאמין
טל הלברטל, מרכז מלווים ופיתוח מחנכים בתוכנית "נחשון" באגף למחוננים ולמצטיינים, וניתאי הלל, שני קופיעץ ואסף רהב בכיתת "נחשון" בקריית חינוך קציר ברחובות – מציגים "אני מאמין".
זהו פרויקט תלת שנתי שמטרתו להביא לידי ביטוי את הדעות, המחשבות והאמונות של כל אחד מהתלמידים בנושא הקרוב לליבו. שלוש שנים הם חוקרים, קוראים, שואלים שאלות ומחפשים מידע. בתום התהליך כותבים מאמרים ומפרסמים אותם בחוברת. כמו כן הם מציגים אותם מול קהל כחלק מאירועי הסיום של שש שנים בתוכנית נחשון.
הפרויקט נעשה בלא קבלת ציון או ההערכה אלא מבחירה אישית להעמיק, לעצב דעה ולהשפיע בנושא שכל תלמיד רואה בו מהותי לו ולחברה.
העבודה אישית אבל במהלכה הייתה חשיבות גדולה לקבוצה עצמה.


במושב השני מוצגות ההרצאות האלה:
זכויות יוצרים – כשאומנית ומשפטנית נפגשות
דורית לופו ומורן הראל, מורות במרכז מחוננים 'חופי"ם' בעמק חפר במחוז המרכז, הן משפטנית ואומנית המובילות תלמידים אל תהליך למידה שמטרתו תוצרים בעלי ערך ותרומה לקהילה. אבל איזו תרומה ואילו תוצרים? זה יתברר רק בהמשך... הלב מתרחב בדרך וכולם לומדים דברים חדשים וזוכים להשראה – המשתתפים בקורס, האומנית, המשפטנית והקהילה.

המתכון המנצח כשמשנים כיוון
עבריה פרטנר, מורה בתוכנית "אמירים" בבית ספר "אילים" בטבריה, הגדירה יעד וכיוון: יצירת ולוג (בלוג מבוסס וידאו). ואולם אחרי שהחל הקורס הפכו התלמידים לנווטים ושינו את הכיוונים למסלול ששם דגש על למידה שיתופית, על עבודת צוות, קבלת החלטות ועוד. עבריה מספרת על משימתה כמנחה: כיצד התמודדה עם רצונם של התלמידים בעצמאות, כיצד סייעה להם להאמין ביכולותיהם, כיצד חוותה את המסע המרתק והחברתי בדרך להפיכת התלמידים למדענים קטנים ולכוכבי רשת (יוטיוב).

מסע בשניים
פנינה זלצר, מפקחת ארצית על תוכניות למחוננים באגף למחוננים ולמצטיינים, מספרת על תוכנית "מנחים-עמיתים" שמוביל האגף עם רחל זורמן, מנכ"לית מכון הנרייטה סאלד.
לירוי ברזילי, יפעת ליבמן ושי נחמיה, תלמידים בתוכנית, מספרים על חוויותיהם בתוכנית שנועדה לטפח מנהיגות פורצת דרך בכל תחום תוכן שבו מתעניינים המשתתפים, תלמידי תיכון מחוננים בכיתות י' וי"א. התלמידים חווים שנת חקר משותף בשניים עם אנשי מקצוע מן המעלה הראשונה באוניברסיטאות ובתעשייה. בסוף השנה התלמידים והתלמידות מגיעים לתוצרים אקדמיים, ליצירות או לפיתוחים מעשיים בתחומים המגוונים שבחרו.
לצד עקרונות התוכנית ודוגמאות של עבודות החקר, התלמידים והתלמידות מספרים על הקשר הייחודי שלהם עם המנחים העמיתים ומציגים את עבודות החקר שלהם.

אולי תתעניינו גם ב...

מפגש סינכרוני – כנס מורים בלילה
למידה בזוּם – זומולוגיה ואומנות
עקרונות בהוראת מחוננים
מה צריכה להכיל יחידת הוראה למחוננים ולמצטיינים?
המחונן 24/7
ילדים מחוננים לא תמיד מסתדרים לבד, ויש להם עוד מאפיינים מלבד אינטליגנציה גבוהה. מהם המאפיינים האלה, ומה עושים איתם?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.