דלג אל

הצהרת נגישות

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
פדגוגיה
פדגוגיות יעודיות:
למידה עצמאית, משחוק
מסגרות חינוכיות:
המחונן והמצטיין במסגרת ההטרוגנית
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים
סוגי התוכן:
מדריך פדגוגי
פותח ע"י:
שרה גולן, דגנית קוקווקא
שפה:
עברית

ה"קוביידע" היא אמצעי משחקי להצגת משימות ברמות שונות, המאפשר מתן מענה דיפרנציאלי לתלמידים בכיתה ההטרוגנית

'קוביידע' הוא כלי ללמידה דיפרנציאלית המשמש אסטרטגיית הנחיה המאפשרת לתלמיד להתמודד עם משימות המוצעות לו לפי רמתו ועניינו, יכולותיו וסגנון למידתו.

אופן הפעילות:
לתלמיד מוצעת קובייה שעל כל אחת מפאותיה מופיעה משימה או פעילות שונה. התלמיד מגלגל את הקובייה וממלא את המשימה.
לא כל התלמידים מקבלים את אותה הקובייה.
התלמידים יכולים לעבוד לבד או בקבוצות. ניתנת הנחיה מראש כמה פעמים על התלמיד לזרוק את הקובייה. מומלץ שהתלמיד יעבוד על 2 עד 4 משימות, תלוי בהיקף המשימות. אפשר לתת לתלמיד לזרוק את הקובייה בשנית (פעם אחת או לפי הכללים שיקבע המורה), אם התלמיד אינו מעוניין במשימה שקיבל.
אפשר ליישם את הטקסונומיה של בלום או את הטקסונומיה המחודשת של אנדרסן (או לחלופין טקסונומיות ומודלים אחרים) לכל תלמידי הכיתה. אפשר לעשות שימוש בשלבים השונים של הטקסונומיה בבניית המשימות לאוכלוסיות לומדים שונות. כמו כן אפשר לעשות שימוש באסטרטגיות החשיבה מהסדר הגבוה בבניית המשימות לפי סוגי הלומדים השונים.
השימוש ב'קוביידע' מומלץ כדרך הוראה מרכזית בכיתה ההטרוגנית או כהעשרה לתלמיד המחונן או המצטיין. אוכלוסיית המחוננים והמצטיינים תעבוד על פתרון בעיות מורכבות המביאות לידי ביטוי את אסטרטגיות החשיבה מסדר גבוה ואת השלבים הגבוהים של הטקסונומיות השונות.

יתרונות השימוש בקוביידע:
'קוביידע' מאפשרת לתלמידים האוהבים לזוז ולאחוז בדבר מה לעשות זאת ולהרגיש שהם משחקים בזמן שהם לומדים.
'קוביידע' מאפשרת ללומד לעבוד על נושא מכמה זוויות ראייה שהוא יכול אף לבחור.
'קוביידע' מאפשרת למורה ללמד דיפרנציאלית בלא חלוקה ברורה של הלומדים. כל התלמידים עובדים עם קוביות, גם אם המשימות המופיעות בקוביות שלהם שונות זו מזו.
'קוביידע' מאפשרת עבודה בצוותים הומוגניים לפי יכולות הלומדים או בצוותים הטרוגניים לפי עניין הלומדים.
דוגמאות לפעלים שבהם המורה יכול לעשות שימוש בהרכבת המשימות לתלמיד המחונן והמצטיין: לתאר, להשוות, ליצור דיאגרמה, לבנות מודל, לנתח, למצוא את הקשרים, לבקר, להעריך, ליצור, למצוא הנחות יסוד, להעלות סתירות, לזהות מתחים, לעצב, לחשוף ניגודים וכדומה.

דוגמאות לשימושים שונים:
1. שימוש באותו הפועל במשימות ברמת מורכבות שונה.
לדוגמה: שימוש בפועל 'תאר'
רמת מורכבות נמוכה: תאר את יערות הגשם. כלול בתיאורך כמה שיותר מידע המצוי בידך, והשתמש בכמה שיותר תיאורי חושים.
רמת מורכבות גבוהה: תאר איך חייך ישתנו אם תעבור לגור מתחת לחופת יער הגשם. השתמש בכמה שיותר חושים בתיאורך והסבר מדוע שינויים אלו יחולו.
2. הכנת קוביות שבכולן 2 או 3 פאות בכל קובייה זהות. שאר הפאות יכילו פעילויות שונות בכל קובייה בהתייחס למיומנויות שרוצים לחזק ולטפח או לסגנונות למידה שונים או לפי החוזקות השונות של הלומדים. כך אפשר לכנס למשל תלמידים בעלי יכולות גבוהות בקבוצה אחת.

אולי תתעניינו גם ב...

ועוד על הממוצע
הסתכלות איכותית על הממוצע: שילוב נושא הממוצע עם מספרים זוגיים ואי-זוגיים, עם חישוב שטחי משולשים והיכרות עם ממוצע משוקלל
מחוננים ומצטיינים בכיתתם – התמונה השלמה
מודל שפותח בחמישה בתי ספר יסודיים במסגרת "מעבדה" משותפת לאגף למחוננים ולמצטיינים ולאגף מו"פ במשרד החינוך
חמים וטעים
מה יודעים תלמידים על בידוד תרמי, והאם מה שהם יודעים אכן נכון?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.