מחוננים ומצטיינים בכיתתם – התמונה השלמה
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פדגוגיה, היבטים רגשיים
- מסגרות חינוכיות:
- המחונן והמצטיין במסגרת ההטרוגנית
- שלבי חינוך:
- יסודי
- סוגי התוכן:
- מדריך פדגוגי
- פותח ע"י:
- צוות המחונן בכיתתו – האגף למחוננים ולמצטיינים, אגף מו"פ
- שפה:
- עברית
כיצד יכולים בתי ספר לתת מענה כולל למחוננים ולמצטיינים בכיתה ההטרוגנית?
מה קורה לתלמידים מחוננים ומצטיינים במערכת החינוך? ישנם תלמידים מחוננים שלומדים יום בשבוע במרכזי מחוננים. אחרים משתתפים בחוגי אחר הצוהריים המיועדים להם. ואולם מרבית שעות השבוע עוברות על רוב המחוננים והמצטיינים במסגרת הכיתה הרגילה בבית הספר.
החוברת "מחוננים ומצטיינים בכיתתם – התמונה השלמה" מביאה את עיקרי הידע התאורטי והמעשי שגובש עד כה בנושא המענים שיש לתת לתלמידים אלו במסגרת הכיתה הרגילה. בחוברת מידע על מאפיינים וצרכים של תלמידים מחוננים ומצטיינים, המלצות להובלת מהלך בבית הספר להטמעת תפיסת "המחונן והמצטיין בכיתתו" ועקרונות וכלים פדגוגיים. המודל מאפשר לכל בית ספר להתקדם לקראת בניית תוכנית פדגוגית ומענים מותאמים לתלמידים המחוננים והמצטיינים הלומדים בו, נוסף על השתתפותם בתוכניות ייחודיות מחוצה לו.
החוברת היא תוצר של שת"פ בין צוות "המחונן והמצטיין בכיתתו" באגף למחוננים ולמצטיינים לבין אגף מו"פ במִנהל הפדגוגי, והיא מפורסמת כחלק ממאגר הידע מחוננט.
בחוברת שלושה חלקים:
- חלק א – למה בכלל לעבוד אתם? הרי הם יסתדרו מעצמם -
מי הם הילדים המחוננים והמצטיינים, מה קורה להם בבית הספר, מה חווים המורים במפגש איתם ומדוע בית הספר צריך לתת להם מענה ייעודי? - חלק ב – יציאה לדרך: הובלת מהלך בית ספרי -
הצהרת כוונות, גיבוש צוות מוביל, בירור המצב הקיים ורתימת צוות המורים לתהליך - חלק ג – דרכים שונות למענה במסגרת בית-הספר מלמדים מחוננים ומצטיינים -
קווים מנחים להוראה מותאמת למחוננים ולמצטיינים, מענה בקבוצת השווים, מענה בכיתה ההטרוגנית ובניית תוכנית לימודים אישית