במערכת החינוך מתקיימים תהליכי הוראה-למידה-הערכה מגוונים. רבים מהם איכותיים ומזמנים למידה משמעותית. השאיפה היא להרחיב אותם ככל הניתן. כדי ליצור שינוי ושיפור, יש להתבסס על נתונים בהתייחס למצב הקיים בתחום או בנושא שבו רוצים לבצע את השינוי.
מובאים בזאת כלים המאפשרים למורים לבצע אבחון עצמי לשם קבלת החלטות על השינוי/השיפור שברצונם לבצע, ולמנהלים הכלים מאפשרים לאסוף נתונים כדי לקבל תמונת מצב על שגרות העבודה הנהוגות כנקודת מוצא להכנת תכנית פעילות רב שנתית ושנתית לשינוי ושיפור
מה נדרש לקידום למידה משמעותית?
- מתן מענה לשונות בין הלומדים מצד אחד והימנעות מתיוג ויצירת הקבצות מהצד האחר
- יישום גישות קונסטרוקטיביסטיות שבהן הלומד פעיל בהבניית הידע שלו
- ארגון לומדים המזמן למידת עמיתים ועבודה בצוות
- ארגון תכנים במבנים תחומיים ובין תחומיים
- דרכי הוראה-למידה מגוונות
- דפוסי הוראה המדגישים מיקוד בלומד
- מרחבי למידה עשירים, מאתגרים ומזמנים תהליכי למידה והתנסויות משמעותיים והמציגים את תוצרי הלומדים בעקבותיהם