תלמידי בית הספר היסודי, נתקלים לא אחת בתופעות של אמירות והתנהגות גזענות בכל הסביבה הקרובה אליהם: במסגרות החינוכיות, בקהילה וברשתות החברתיות.
רבים מהתלמידים כלל אינם מזהים כי מדובר בתופעה של גזענות ולכן אינם עושים דבר על מנת למנוע אותה ובכך תורמים להמשך קיומה שלא במודע.
אחרים, יודעים לזהות כי מדובר בהתרחשות שהיא גזענית אך בוחרים מסיבות שונות שלא לקחת צד ולא לנקוט עמדה ברורה נגד תופעת הגזענות המתרחשת לנגד עיניהם.
התנהגות גזענית שאינה זוכה לתגובה ברורה כנגדה מובילה להתגברות התופעה בחברה.
* המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים.
היום הבין-לאומי למאבק בגזענות 21.3
יום ביעור האפליה הגזעית הבין-לאומי מצוין ברחבי העולם בכל שנה ב-21 במרץ.
בתאריך זה בשנת 1960 אירע "טבח שרפוויל" בדרום אפריקה, בו נהרגו 69 בני אדם שהפגינו נגד חוקי האפרטהייד בידי המשטר הגזעני של דרום אפריקה. בעיירה שרפוויל התאספו אלפי שחורים למצעד מחאה נגד "חוקי המעבר" (Pass Laws), שהגבילו את חופש התנועה והעבודה של האזרחים הלא-לבנים, והמשטרה פתחה לעברם באש. משטר האפרטהייד בוטל רק ב-1990, בעקבות מחאות מבית ומחוץ 1990.
בשנת 1966 עוגנה באו"ם האמנה הבין-לאומית בדבר ביעור כל צורות האפליה הגזעית, אשר אושררה על ידי ישראל בשנת 1979. האמנה קובעת כי כל המדינות החברות בה מתחייבות שלא לנהוג לתת חסותן לאפליה גזעית נגד יחידים, קבוצות או מוסדות, וכן לנקוט בצעדים לחיסול האפליה הגזעית בכל מקום שהיא קיימת.
השנה מציינת מערכת החינוך את יום המאבק בגזענות תחת הנושא: "להסתכל לגזענות בעיניים".
עלינו המורים מוטלת המשימה להתמודד עם ביטויי גזענות העולים בכיתה, תוך נקיטת עמדה ברורה נגד גזענות כחלק מתפקידנו. עלינו לחנך את תלמידינו להקשבה, לדיאלוג, להכלה ולהבנת המציאות המורכבת בה אנו חיים. ללמדם להתמודד עם חדשות כזב והיעדר ביסוס עובדתי למידע שנחשפים אליו ברשתות.
יסודי
תופעת העומד מן הצד (כיתות א-ו)
אומרים לא לגזענות (כיתות ה-ו) – نقول لا للعنصريّة (الفصول الدراسية الصفّ السادس -الصفّ التاسع)
מצגת אינטראקטיבית לרגל היום הבין-לאומי לביטול האפליה הגזעית. המצגת מבוססת על מערך שיעור של האגודה לזכויות האזרח המציג קטעים מתוך הספר "הגזענות כפי שהסברתי לבתי", מאת טאהר בן ג'לון. המצגת מיועדת לקדם בקרב התלמידים מודעות והבנה לגבי גורמי הגזענות ואפשרויות פעולה למען ביטול האפליה הגזעית.
عرض تقديميّ تفاعليّ بمناسبة اليوم العالميّ لمناهضة التمييز العنصريّ،. يستند العرض التقديميّ إلى تخطيط الدرس الذي نشرته جمعيّة حقوق المواطن الذي يعرض فقراتٍ من كتاب ""العنصريّة كما شرحتها لابنتي""، تأليف الطاهر بن جلّون. يهدف العرض التقديميّ إلى تعزيز الوعي والفهم لدى التلاميذ بالنسبة لعوامل وأسباب العنصريّة وإمكانيّات العمل من أجل مناهضة التمييز العنصريّ.
על יסודי
(לא) לעמוד מן הצד – (عدم) الوقوف موقف المتفرّج (כיתות ז-ט)
מצגת המיועדת לסייע לתלמידים להבין את ההשלכות של עמידה מהצד לנוכח תופעות של אלימות וגזענות, לטפח ערכים של סולידריות ואחריות חברתית ומיומנויות של מודעות חברתית ואמפתיה
يهدف العرض التقديميّ إلى مساعدة التلاميذ في فهم تأثيرات الوقوف جانبًا في ظلّ ظواهر العنف والعنصريّة، تنمية قيم التضامن والمسؤوليّة الاجتماعيّة ومهارات الوعي الاجتماعيّ والتعاطف.
אומרים לא לגזענות – نقول لا للعنصريّة (כיתות ז-ט)
מצגת אינטראקטיבית לרגל היום הבין-לאומי לביטול האפליה הגזעית. המצגת מבוססת על מערך שיעור של האגודה לזכויות האזרח המציג קטעים מתוך הספר "הגזענות כפי שהסברתי לבתי", מאת טאהר בן ג'לון. המצגת מיועדת לקדם בקרב התלמידים מודעות והבנה לגבי גורמי הגזענות ואפשרויות פעולה למען ביטול האפליה הגזעית.
عرض تقديميّ تفاعليّ بمناسبة اليوم العالميّ لمناهضة التمييز العنصريّ،. يستند العرض التقديميّ إلى تخطيط الدرس الذي نشرته جمعيّة حقوق المواطن الذي يعرض فقراتٍ من كتاب "العنصريّة كما شرحتها لابنتي"، تأليف الطاهر بن جلّون. يهدف العرض التقديميّ إلى تعزيز الوعي والفهم لدى التلاميذ بالنسبة لعوامل وأسباب العنصريّة وإمكانيّات العمل من أجل مناهضة التمييز العنصريّ.
בונים מדינה חדשה - نبني دولة جديدة (כיתות ז-ט)
באמצעות המצגת התלמידים בוחרים חוקים למדינה חדשה, בלי לדעת מי הם יהיו במדינה החדשה שיקימו. הפעילות מעודדת את התלמידים לחשוב באיזו מדינה הם היו רוצים לחיות ומהי מדינה צודקת.
يختار التلاميذ بواسطة العرض التقديميّ قوانين لدولة جديدة، دون أن يعرفوا مَن سيكونون في الدولة الجديدة التي يقيمونها. تشجّع الفعّاليّة التلاميذ على التفكير في أيّ دولة كانوا يرغبون في العيش فيها، وما هي الدولة العادلة.
זכויות התלמיד והתלמידה - המאבק באנטישמיות ובגזענות (כיתות ז-יב)
אחד מעקרונות האמנה הבין-לאומית בדבר זכויות הילד משנת 1989 הוא עקרון השוויון ומניעת ההפליה. באמנה התייחסות לעקרון זה בסעיף 2 הפותח את האמנה –
"המדינות החברות יכבדו ויבטיחו את הזכויות המפורטות באמנה זו לכל ילד שבתחום שיפוטן, ללא הפליה משום סוג שהוא, ללא קשר עם גזע, צבע, מין, שפה, דת, השקפה פוליטית או אחרת, מוצא לאומי, אתני, או חברתי, רכוש, נכות, לידה או מעמד אחר, בין אם של הילד ובין אם של הוריו או אפוטרופסו החוקי."
בהמשך, מודגש עקרון השוויון באמצעות השמירה על זהותם של ילדים (סעיף 8), על חופש המחשבה, המצפון והדת שלהם (סעיף 14) ועל זכותם לשמור על המנהגים, השפה, הדת והתרבות שלהם אם הם מהווים חלק מקבוצת מיעוט (סעיף 30).
- יחידה ראשונה – בין גזענות לאנטישמיות: הבהרת מושגים
- יחידה שנייה – "אצלנו בחצר": על גזענות כיום בחברה הישראלית
- יחידה שלישית – על גזענות ושנאת חינם מאז ועד היום
- יחידה רביעית – 50 שנה למשפט אייכמן
- יחידה חמישית – גזענות ודעות קדומות במבט קולנועי
- לערכה המלאה
תערוכה מפעילה - שיוויון ואיסור אפליה
גזענות בגיל הרך
אנשי חינוך המבקשים להתמודד ביעילות עם מקורות הגזענות — דעות קדומות ודימויים סטריאוטיפיים — חייבים להבין תחילה כיצד הם מתהווים ובאיזה שלב התפתחותי. לפרופ' יונה טייכמן, החוקרת בתחום זה כבר עשרים שנה, יש תשובה בדוקה ומפתיעה על שאלה זו: ילדים בישראל מתחילים לפתח "דימויים אתניים" ולהעדיף את בני הקבוצה האתנית שלהם על פני בני קבוצות אתניות אחרות כבר בגיל שנתיים.
סרטי קולנוע - אקדמי+
- נדרשת הזדהות משרד החינוך לצפייה בסרטים ובמערכי השיעור
סיפורה האמיתי של קבוצת פוטבול ב-1971, שבה נאלץ המאמן הותיק והלבן לפנות את מקומו להרמן בון השחור, ולשמש כעוזרו. בתחילת השנה נדמה כי הקבוצה, המסוכסכת על רקע גזעני בקרב הצוות המקצועי ובקרב השחקנים, לא תוכל להתאחד ולנצח כמקווה. דרכו הברורה והקשוחה של המאמן בון אינה משאירה לשחקנים ברירה, אלא לעבוד יחד. וכך מוכיח בון את כוחו של הספורט, שביכולתו לנצח לא רק יריבות ספורטיביות, אלא גם את הגזענות ואת השנאה.
סרט ראשון בטרילוגיה המתארת את מסעו של צעיר לטיני-אמריקאי בשם סנטיאגו. לגיבור המגיע מאזורי המצוקה של לוס אנג'לס יש חלום להיות כדורגלן מקצועני, אבל הוא יודע שהסיכויים שלו שואפים לאפס. עד שיום אחד בהשתלשלות אירועים נדירה הוא מוצא עצמו מועמד לקבוצת ניוקאסל יונייטד מהליגה האנגלית הבכירה. הוא מטפס במדרגות ההצלחה במהירות.
הסרט הוא שיעור נפלא בהיסטוריה לחט"ב כשהוא מביא את סיפורו של הקולוניאליזם והאימפריאליזם, ומאפשר דיון במוסר, אקולוגיה, מגוון תרבותי ושונות, לצד אומץ וכבוד. אגדה על אומץ וחברות עם הקמתו של העולם החדש. הגעתה של אוניה מסתורית אשר בראשה עומד קפטן ג'ון סמית, מחרידה את שלוותם של הנסיכה האינדיאנית פוקהונטס ובני שבטה. פוקהונטס לומדת להקשיב בעזרת ליבה ולעקוב אחר "צבעי הרוח" עד ליעודה האמיתי.