ירושלים פנים רבות לה
הרעיון שלי
ירושלים, בירת ישראל, מציינת השנה יובל לאיחודה. בבית הספר מקיף עירוני ע"ש רוגוזין בקריית אתא (חטיבה ב') החליט צוות המורים, יחד עם הרכזת הפדגוגית יהודית בן צור, לקחת את נושא איחוד ירושלים צעד אחד קדימה. הצוות החליט להקים מרחב למידה עוצר נשימה בהשראת העיר ירושלים: מרכז למידה רב תחומי המבטא את הרעיון "ירושלים פנים רבות לה".
מרחב הלמידה כולל 21 מיצגים של מקומות וציוני דרך חשובים בירושלים שנבנו מקרטון ועוצבו באופן משובב עין. את המיצגים בנו המורות לאמנות דבורה סופר וסבין קידר בשיתופם המלא של התלמידים אשר יצרו, עיצבו צבעו ובנו במו ידיהם שערים וחומות, רחובות וסמטאות.
מרחב הלמידה מחולק לעשרה מוקדי למידה – כל מוקד מציין תחום דעת אחר. בכל אחד מהמוקדים מועברת לתלמידים פעילות חווייתית בנושא ירושלים הקשורה לאותו תחום דעת:
מוקד גאוגרפיה, של"ח, מחשבים
מוקד זה התלמידים לומדים להכיר את מפת ירושלים על ידי בניית מסלול של אתרים, אזורים ושכונות שונות בעיר. לשם כך הם נעזרים בתכנת גוגל מפות וגם רוכשים בה מיומנות. הם לומדים למיין אתרים ולהבחין בין אתרים היסטוריים, אתרי מורשת, אתרי תרבות, שכונות בירושלים ומוסדות שלטון. כמו כן התלמידים מתוודעים אל סוגים של מפות (מפה עירונית, מפת תצלום אוויר, מפת אתרים, מפה פיזית-טופוגרפית, מפה היסטורית, מפה מאוירת ועוד) ומכירים הרים בירושלים דוגמת הר המוריה והר הרצל.
מוקד היסטוריה
התלמידים נחשפים לעברה המפואר של עיר הנצח באמצעות כתבי חידה משעשעים. כל כתב חידה מוביל לתמונה של העיר ירושלים מתקופה היסטורית שונות, ועל התלמידים לבחור את התמונה הנכונה ולתלות אותה במקום המתאים על ציר הזמן שהוקם על חומת המיצג.
מוקד תאטרון
הפעילות בכיתת התאטרון נועדה לשקף את זיקתם האישית של התלמידים לעיר הבירה. הכיתה מתחלקת לשתי קבוצות, וכל קבוצה כותבת מכתב לירושלים – האחד כועס והאחר אוהב.
מוקד מדעים
במוקד זה נבחרה פעילות העוסקת בבעיית המים המלווה את ירושלים מאז נוסדה. בפעילות שזכתה לשם "אל בורות המים" התלמידים לומדים על היות המים משאב טבע בעל ערך, על חשיבות החיסכון במים, על התפלת מים, על מי תהום, על קו פרשת המים ועל טיהור מי שפכים.
למידה חווייתית
שלל הפעילויות במרחב הלמידה נותנות ביטוי לידע שרכשו התלמידים במרוצת השנה. הפעילויות מסכמות את הנושא "ירושלים – פנים רבות לה" בדרך חווייתית של חידות, משימות אתגר, משחקי שולחן, קליעה למטרה, שירים וסרטונים.
התלמידים היו שותפים מלאים לתהליך כולו. הם לא רק בנו את המרחב ועיצבו אותו אלא גם דאגו להפעלה של מוקדי הלמידה ושימשו 'עמיתי הוראה' בהם (תלמידים מכיתה ח העבירו פעילויות לתלמידי כיתה ז; תלמידים מכיתה ט לתלמידי ח וכך הלאה).