סליחה היא לא מילת קסם
הרעיון שלי
מור קנדי היא בעלת תואר שני בחינוך מיוחד, מחנכת בבית ספר בטב"ע לתלמידים עם לקויות למידה מורכבות ומורה פרטית להוראה מתקנת בתל אביב. מור מאמינה בלמידה חווייתית הכוללת משחקים והתנסויות מגוונות. בבלוג ובדף הפייסבוק שלה למידה בהנאה היא מעלה רעיונות למשחקים ולחומרי למידה שונים.
הפעילות נועדה ללמד את התלמידים שבקשת סליחה אינה תמיד מכפרת על התנהגות. "סליחה" אינה מילת קסם שאם נשתמש בה לאחר שפגענו בחבר, היא תפתור הכול ותחזיר בהכרח את המצב לקדמותו.
דף מקומט: ראי לרגשות הזולת
מור העבירה את המסר לתלמידיה בצורה מקורית ופשוטה.
היא חילקה לתלמידיה דף לבן וחלק וביקשה מהם להתייחס אל הדף כאל אדם שהם לא אוהבים ולא מסתדרים איתו. תלמידים אחדים קרעו את הדף ואחרים קשקשו עליו וקימטו אותו.
לאחר מכן ביקשה מור מהתלמידים לשנות את יחסם אל הדף ולהתייחס אליו כאל חבר שזה עתה השלימו איתו. התלמידים בתגובה ניסו להדביק את הדף וליישר אותו.
מובן שהדף לא חזר לקדמותו. באופן זה הועבר לתלמידים המסר שלמילים ולמעשים שלנו יש השפעה על רגשות הזולת, ולא תמיד נצליח לכפר על התנהגותנו – גם אם נבקש סליחה.
גדר המסמרים
אחרי הפעילות מור מציעה לקיים דיון בכיתה באמצעות קריאת הסיפור "גדר המסמרים".
הסיפור מספר על ילד שחבריו לא דיברו איתו לאחר שפגע בהם. בשיחה עם אביו, ביקש האב מבנו לנעוץ מסמר בגדר הבית בכל פעם שהוא פוגע בחבר. הזמן חלף, הגדר התמלאה במסמרים ומלאי המסמרים שנתן האב לבן אזל. אז פנה האב לבנו וביקש ממנו לתקן את דרכיו ולהשלים עם חבריו. האב הדגיש בפני בנו שבכל פעם שהוא משלים עם חבר, עליו להוציא מסמר מהגדר. הילד עשה כדברי אביו, ביקש את סליחתם של חבריו, תיקן את דרכיו ושלף את כל המסמרים מן הגדר. לבסוף עמדו השניים והתבוננו בגדר מלאת החורים. הבן הבין את המסר: כמו שהמסמר השאיר סימן בגדר, כך גם המילים והמעשים שלנו עלולים להשאיר סימנים וצלקות בלב חברינו.
את הסיפור מלוות שאלות לדיון בכיתה. הפעילות המלאה מופיעה בבלוג של מור.