דלג אל

רעיונות מקוריים לפעילויות חינוכיות בשבוע העליות

רעיונות מקוריים לפעילויות חינוכיות בשבוע העליות

הנושא שבוע העליות  מזמן הזדמנות להכיר לתלמידים מושגי יסוד במורשת ובזהות היהודית ישראלית, להבין את המשמעות של עקירת המולדת והגירה לארץ אחרת ואת הקשיים שהן טומנות בחובן, ואף לחשוף אותם לשורשים ולסיפור המשפחתי הקשור בעלייה של בני משפחותיהם ארצה.

לשם כך אספנו עבורכם מספר רעיונות מקוריים של מורים לפעילויות בנושא עליות ועולים המשלבות למידה והנאה.

חזרה לראש הדף

שירי ילדות מסביב לעולם

שירי ילדות מסביב לעולם

פעילות להכרת סיפורי העלייה של שכנים, קרובים וחברים.
מקיימים ריאיון קצר (אפשר גם בזום) להיכרות עם סיפורי העלייה ולהאזנה לשיר ילדות בשפת האם.

במסגרת הפעילות מכינים סרטון קצר על סיפור העלייה ומצרפים את שיר הילדות.
אפשר לקשר לשיר ביוטיוב או לצלם את העולים שרים. כל רעיון נוסף יתקבל בברכה.

התוצר הסופי: אוסף סרטוני שירי ילדות ממדינות שונות בשפות שונות.

אפשר להשתמש במגוון כלים דיגיטליים להצגת אוסף הסרטונים PADLET , MOVIE MAKER, POWTOON ועוד.

(הרעיון של המורה דורית שאול)

ממריאים על כנפי העליות

ממריאים על כנפי העליות

פעילות בית ספרית לשבוע העליות – מחתימים דרכונים ו"טסים" למחוזות רחוקים:

ביום הראשון של שבוע העליות חברי מועצת התלמידים עומדים בכניסה לבית הספר, כשהם מחופשים לדיילים, ומחלקים לכל תלמיד דרכון. במהלך השבוע המורים ילמדו בכיתות בכל יום על מדינה אחרת ממנה עלו יהודים לישראל במהלך השנים (להגברת העניין אפשר לבחור במדינות המייצגות את ההרכב הבית ספרי). בכל יום יטביעו המורים בדרכונים שחולקו לתלמידים את חותמת המדינה שבה הם אמורים "לבקר" באותו יום. התלמידים ילמדו על השפה, התרבות והאקלים של כל מדינה ומדינה, יכירו את המאכלים, המטבע, הדגל וההמנון שלה, יתנסו בסגנונות ריקוד המייחדים אותה, יתלבשו בבגדים המסורתיים של אזרחיה ואף יטעמו מאכלים האופייניים לה. הדגש  בפעילות הוא על לימוד נושא העליות והכרת מושג הרבגוניות בצורה חווייתית ומעניינת, בשילוב מפות, סרטונים וחפצים, כשצוות בית הספר כולו נוטל חלק פעיל בחגיגת הפולקלור הססגונית.

(הרעיון של המורה אוראל בן-שבת)

הנעליים של מר מינאסה, רונית חכם

הנעליים של מר מינאסה, רונית חכם

"כל ערב, כשאמא משכיבה את נועה ויובל לישון, היא מספרת להם סיפור. היא אוהבת לספר להם סיפורים על דברים שקרו בארץ אחרת, רחוקה, הארץ שנולדה בה. לפעמים יש לה דמעות בעיניים. יובל שואל אותה למה היא בוכה, ואמא אומרת שהיא מתגעגעת לארץ הישנה. יובל אומר שבכלל לא צריך להתגעגע למשהו שהיה פעם, ובכל זאת הוא אוהב לשמוע את הסיפורים שלה'".

ערב אחד טוען יובל בפני נועה אחותו כי עליה לזרוק את הבובה הישנה והבלויה שלה. נועה מתנגדת נחרצות בטענה ש'סבתא אָגֶרנֶש תפרה אותה!'. אמם של השניים מתערבת ומספרת להם סיפור: סיפור על אדון מינאסה שלא מצליח להיפטר מהנעליים הישנות שהביא עמו מהארץ הרחוקה. בכל פעם הוא זורק אותן יותר ויותר רחוק, ובכל פעם מחזירים לו אותן! אדון מינאסה מבין שלא יצליח להיפטר מנעליו הישנות ומוצא להן תפקיד אחר.

הסיפור "הנעליים של מר מינאסה" הוא גרסה משעשעת לאגדת-עם אתיופית אותה שמעה הסופרת רונית חכם מפי ישיטו אמסלו, אשר שמעה את הסיפור ממשפחתה. בישראל ישנה כידוע קהילה ענפה של יהודים אתיופים- קהילת "ביתא ישראל". בני הקהילה חיו לאורך דורות באתיופיה ושמרו בנאמנות על מסורות ומנהגים יהודיים. רוב בני הקהילה עלו ארצה במבצעים חשאיים (מבצע משה ומבצע שלמה) לאחר מסע רגלי ארוך וקשה.

הסיפור "הנעליים של אסון מינאסה" מזמן דיון חשוב סביב מסורת, מורשת ועלייה, וסביב הקשר שבין חדש וישן בחייהם של אנשים שעקרו מולדתם ועברו לגור בארץ חדשה.

הפעילות מתאימה לכיתות א-ב.

רונית חכם מספרת על הרקע לכתיבת הספר (ספריית פיג'מה)

(הרעיון של המורה שרון הלוי)

גלגולו של חפץ

גלגולו של חפץ

פעילות להכרת המנהגים, המסורת והתרבות של עולים מארצות מוצא שונות באמצעות חפצים שונים  שמביאים התלמידים עצמם:

התלמידים מתבקשים להביא לכיתה חפצים שונים שעברו במשפחותיהם מדור לדור, דוגמת: תכשיטים, תצלומים, מסמכי עליה, חפצי יודיאקה, ולגולל בפני הכיתה את סיפורו של החפץ לאחר שראיינו את בן המשפחה הרלבנטי. אפשר כמובן  גם להזמין את בני המשפחה (הסבים, הסבתות, הדודים וכד') להגיע לכיתה ולספר בעצמם את סיפור העלייה המשפחתי באמצעות החפץ.

(הרעיון של המורה חופית סבג)

סבים וסבתות מספרים על עליות

סבים וסבתות מספרים על עליות

פעילות להכרת הסיפורים האישיים שמאחורי העליות באמצעות העמקת הקשר הבין-דורי:

הסבים והסבתות של התלמידים מגיעים לכיתה ומגוללים בפני התלמידים את סיפור העלייה שלהם  (או של הדורות הקודמים) לארץ ישראל. בתוך כך מספרים לתלמידים על המאכלים, המשחקים והמנהגים שהיו מקובלים בארץ מוצאם, מלמדים שירים שנהגו לפזם בילדותם וכדומה.

במסגרת הפעילות ניתן גם להכין לוח קיר עם מפת העולם ולבקש מהתלמידים למתוח חוט ממדינת המוצא לתמונה של הסב או הסבתא שהגיעו לכיתה וכך למלא בהדרגה את הלוח בתמונות המייצגות עליות.

(הרעיון של המורה רונית כהן אביב)

עליות זה להיות

סיכום פעילויות "שבוע העליות" בבתי ספר ברחבי הארץ

אולי תתעניינו גם ב...

תשליך בבית הספר
מור קנדי מחנכת בבית ספר בטב"ע חשבה על דרך מיוחדת ומקורית ללמד את תלמידיה על מנהג התשליך ביהדות
ספיישל ל"ג בעומר: "fake news" או "news"
לכבוד ל"ג בעומר הכינה סיון צוקרמן, מחנכת כיתה ט בבית הספר עומר משגב, מצגת לימוד חווייתית בהשראת תופעת ה- "Fake news" הרווחת כיום באמצעי התקשורת השונים
תקציר, קציר וערמות חציר
בכיתתה של נועה בן חמו באורט רוגוזין מגדל העמק סיימו ללמוד את נושא כתיבת הסיכום סמוך לחג השבועות. ברוח חג הקציר החליטה נועה לתרגל את עקרונות כתיבת הסיכום באמצ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.