בעיסוק החינוכי בנושא השואה בחטיבת הביניים יובאו בחשבון התפתחות התלמידים, יכולת ההפשטה שלהם והתפתחותם הרגשית. העיסוק בשואה יתפשט למעגלים נרחבים של פריסה גאוגרפית מגוונת, לדיון במשמעותה של הקהילה ולמפגש עם גורלן השונה של קהילות.
בד בבד יועמק העיסוק בהתמודדות היהודים עם התמורות שחלו בחברה ובקהילה הסובבת אותם כמו גם בשאלות של זהות ומורשת, במרכיביהן וביחסי הגומלין שבין האדם לחברה הסובבת אותו. זהו שלב שבו אפשר לדון עם התלמידים על משמעותה של עמידה רוחנית והתמודדות של הפרט ושל קבוצות שונות. יש לזכור כי התלמידים בשלב זה טרם למדו את נושא השואה בהרחבה, ויש לעמוד על כך כי לדיונים אלו תהיה אחיזה בהקשר ההיסטורי הרלוונטי. משום כך ברבים מהחומרים המוצגים להלן אפשר למצוא הרחבות היסטוריות מתאימות.