התוכנית החינוכית שבפניכם מיועדת להניח יסודות לתפיסה ספירלית בהוראת השואה ומיועדת לכל הגילים.
נוסף על כך, התלמידים לומדים על השואה במהלך לימודי ההיסטוריה בחטיבה העליונה ובמסעות לפולין.
התוכנית מיועדת להפעלה בהיקף של 15-5 שיעורים במהלך השנה על פי שיקול הדעת של הצוות החינוכי.
אפשר לבחור מתוך האתר שיעורים שיתקיימו בכיתות לקראת ימי לוח כמו יום זכויות האדם, יום השואה הבין-לאומי, יום הסובלנות הבין-לאומי, יום האישה הבין-לאומי, היום למלחמה בגזענות ועשרה בטבת. כמובן יש לפעול על פי התוכנית שלפניכם לקראת יום השואה ויום העצמאות.
לכל בית ספר ניתנת הגמישות הפדגוגית לבנות את תוכנית בית הספר ולבחור את ההפעלות והמערכים המתאימים לקהילת בית הספר.
באחריות צוות בית הספר לבנות תוכנית ספירלית לבית הספר בעלת רציונל רב-שנתי. בתכנונה יקבע בית הספר אילו שיעורים יעבירו מחנכי הכיתות ואילו עוד מורים ייכנסו לכיתות לשיעורים ולהפעלות נוספות. ההחלטה תהיה לפי התכנים וצוות המורים המלמד בכל שכבה.
בהכנת הערכות הושקעה מחשבה להתאים את הצעות הפעילות לעקרונות הלמידה המשמעותית:
א. התאמה למאפייני הלומד בשלב ההתפתחותי: גיל, קוגניציה, רגש
ב. למידה בעלת ערך ללומד והמייצרת ערך לחברה שבה אנו חיים
ג. למידה פעילה ובין-תחומית המייצרת חוויית למידה ושותפות של התלמיד בהבניית הידע
חשוב לשמור בתהליך הלמידה בכיתה על עקרונות אלו.
הוראת השואה מעוררת בצוות החינוכי הרבה שאלות חינוכיות ורגשיות. על פי חוזר מנכ"ל תשע"ב/5 סעיף 9.10-1, יש לקיים בכל בית ספר השתלמות מוסדית בנושא הוראת השואה אחת לחמש שנים. מתווים של "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" להשתלמויות הללו נמצאים באתר של האגף לפיתוח מקצועי במִנהל ההשתלמויות.
יש לקיים בכל בית ספר ישיבת מורים לחשיבה ולהיערכות ליישום התוכנית. על הישיבה לכלול:
- סקירה היסטורית של אירועי השואה
- שיחה עם פסיכולוגית בית הספר או היועצת החינוכית על ההיבטים הפסיכולוגיים הרגשיים והשאלות שייתכן שיעלו כאשר עוסקים בנושא השואה בכיתות.
- הצגת התוכנית – הרציונל והיערכות להוראה
- חלוקה לקבוצות על פי שכבות ובחירת ההפעלות המתאימות והמורים שיפעילו אותן בכיתות
טקס יום השואה יכול להיות שיאו של התהליך החינוכי אך עליו להיות מותאם מבחינה פדגוגית ורגשית לכל התלמידים המשתתפים בו. אם אין התאמה של תוכני הטקס לתלמידי כיתות א-ב, יש להכין בשבילם פעילות מיוחדת ליום השואה שתתאים להם.