- תלמידים שמחדשים זכאות- מדובר בתלמידים שחלפו 3 שנים מאז נקבעה להם
זכאות על ידי ועדת השילוב ו/או מועדת ההשמה שלהם, והם נדרשים לחדש
זכאותם. תלמידים אלה יעלו לדיון בצוות רב מקצועי (וועדת שילוב) בבית הספר
או לוועדת זכאות ואיפיון. - תלמידים חדשים (שלא עברו בעבר ועדה לבחינת זכאות/חדשים במערכת) –
אלה יופנו לוועדות על פי ההמלצה של הצוות החינוכי במסגרת הקודמת או
במסגרת בה הם לומדים או על פי בקשת ההורים. - תלמידים שעוברים בשנה הבאה מסגרות – אם הזכאות שלהם בתוקף, הרי שהם
יכולים להמשיך עם אותה זכאות.
שאלות ותשובות
עובדי הוראה שואלים ומשרד החינוך משיב
- לצורך פתיחת פניה לוועדה, על מחנך/ת למלא בעבור התלמיד שאלון הפניה ושאלון רמת תפקוד )שאלון ראמ"ה(. את שאלון ראמ"ה יש למלא במקרים הנדרשים בלבד.
- כמו-כן, יש להחתים את ההורים על טופס ויתור סודיות, הנדרש לקיום וועדה.
- כל הטפסים נמצאים בפורטל מוסדות חינוך, להלן קישוריות רלוונטיות:
- שאלון הפניה ושאלון רמת תפקוד (שאלון ראמ"ה)
- טופס ויתור סודיות - באחריות ההורים להמציא מסמך קביל על אבחנת המוגבלות של התלמיד, וכן בדיקות שמיעה וראיה לתלמיד המופנה לראשונה לבחינת זכאות.
- שאלון ההפניה – את השאלון ממלא הצוות החינוכי של הגן או בית הספר. הוא מתאר את החוזקות והקשיים של התלמיד, וכן את התהליכים החינוכיים ואת תכניות ההתערבות שנעשו עד כה. השאלון מורכב משאלות פתוחות.
- שאלון הראמ"ה – כולל 184 היגדים שנוגעים ל- 5 תחומים (1. לימודי 2 . שפתי-תקשורתי 3. חברתי 4. רגשי 5. עצמאות אישית) שמאפשרים לדייק את רמת התפקוד של התלמיד במסגרת החינוכית. את שאלון הראמ"ה ממלא הצוות החינוכי – המחנכת או הגננת.
- המשרד ממליץ כי עוד טרם מילוי השאלון, הצוות החינוכי יקיים דיון עם ההורים ועם מומחה מתחום המת"יא כדי לתת תמונה מקיפה אודות הצרכים של התלמיד.
- צוות רב מקצועי מתכנס בבית הספר ותפקידו:
- לקבוע את זכאותו של תלמיד עם מוגבלות בשכיחות גבוהה לקבל שירותי
חינוך מיוחדים מתוך הסל המוסדי.
- לקבוע את הרכב סל השירותים של תלמיד משולב בהתאם לצרכיו.
- לקבוע את התכנית החינוכית היחידנית של תלמיד משולב. - בהרכב הצוות הרב מקצועי בבית הספר: מנהל בית הספר או מי מטעמו, נציג המתי"א, פסיכולוג חינוכי או יועץ חינוכי , התלמיד והוריו.
- תלמיד עם מוגבלות בשכיחות גבוהה (עיכוב שפתי/התפתחותי, הפרעות התנהגותיות ורגשיות, לקות למידה ומשכל גבולי) שנמצא זכאי לסל מוסדי, יקבל תמיכה מסוג הוראה או טיפול.
- תלמיד עם מוגבלות בשכיחות גבוהה שנקבעה לו בוועדת זכאות ואפיון רמת תפקוד 3/4 , זכאי לקבל סל אישי.
- תלמיד עם מוגבלות בשכיחות נמוכה )כגון: אוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית, מוגבלות בשמיעה, מוגבלות בראיה, מוגבלות פיזית ומחלות ותסמונות נדירות( שנמצא זכאי לסל אישי, יקבל זכאות לסל
שעות אישי, על פי רמת התפקוד שנקבעה לו בוועדת זכאות ואפיון. - לאחר קביעת רמת התפקוד, יתכנס הצוות הרב מקצועי בבית הספר עם ההורים, ויחליט על סוגי התמיכות )הוראה, טיפול וסייע/ת( וחלוקתן לפי צרכי התלמיד. את התמיכות ניתן לקבל כמענה פרטני או קבוצתי בהתאם לצורך.
- ראשית, חשוב לציין, שעל בסיס הניסיון של המשרד במסגרת פיילוט דורנר שיושם במשך 7 שנים ב- 11 רשויות מקומיות ובכלל זה בכל מחוז צפון בשנת הלימודים הקודמת תשע"ט, לא צפויים בשנת תשפ"א שינויים דרמטיים במעבר תלמידים מהחינוך המיוחד לכיתות רגילות.
- מחנך/ת יכולים להסתייע בגורמי המקצוע המלווים את בית הספר, כגון: מנהל/ת בית ספר, יועצת, רכזת השתלבות, מורת השילוב, פסיכולוגית, הדרכה מהמתי"א על ידי מומחית תחום ומדריכית הכלה-אל"ה.
- לרשות המורים עומדות אפשרויות רבות לפיתוח מקצועי בתחום הרלוונטי במרכזי הפסג"ה, בהשתלמות הבית ספרית ובאמצעות קורסים מקוונים (כגון: מיקרו-קרדיטציה)
- להלן קישורית לקורסים
- לרשות המורים עומד אתר אגף הכלה והשתלבות ובו חומרים רבים המתייחסים להכלה והשתלבות בהתאם לשכבות הגיל.
- לרשות המחנך/ת עומד ייעוץ טלפוני. להלן קישורית לתיאום
- לרשות בית ספר עומדות הדרכות נוספות בהתאם לצרכים שלו.
מנהלות הגן שואלות ומשרד החינוך משיב
אילו ילדים בגיל הרך מחויבים לעבור וועדת זכאות-אפיון?
- ילדים עם מוגבלות אשר נכנסים בפעם הראשונה אל מערכת החינוך, המגיעים ממעונות יום ומגנים פרטיים או מעונות שיקומיים, יוכלו לפנות לדיון בצוות רב מקצועי או לוועדת זכאות ואפיון. הדבר ייעשה בהתאם לשיקול הצוות החינוכי המפנה ולבקשת ההורים.
- מדובר גם בתלמידים שחלפו 3 שנים מאז שנקבעה להם זכאות על ידי וועדת שילוב או על ידי וועדת השמה.
- ילדים שמצויים במעבר בין גן לכיתה א' בין אם הם לומדים במסגרות של חינוך מיוחד ובין אם הם לומדים בשילוב אישי בגן רגיל.
אילו מסמכים נדרשים לקיום וועדת זכאות ואפיון?
- לצורך פתיחת פניה לוועדה, על מנהלת הגן למלא בעבור הילד שאלון הפניה ושאלון רמת תפקוד (שאלון ראמ"ה). את שאלון ראמ"ה יש למלא למעט מקרים בהם ילדים מגיעים ממעונות ומהבית.
- כמו כן, יש להחתים את ההורים על טופס ויתור סודיות.
כל הטפסים נמצאים בפורטל מוסדות חינוך, להלן קישוריות רלוונטיות:
- באחריות ההורים להמציא מסמך קביל על אבחנת המוגבלות של ילד, וכן בדיקות שמיעה וראיה לילד המופנה לראשונה לבחינת זכאות.
מהו צוות רב מקצוע? מהו דיון בצוות רב מקצועי?
- צוות רב מקצועי בגיל הרך מתכנס במתי"א, ותפקידו:
- לקבוע את זכאותו של ילד עם מוגבלות בשכיחות גבוהה לקבל שירותי חינוך מיוחדים מתוך הסל המוסדי
- לקבוע את הרכב סל השירותים של ילד משולב בהתאם לצרכיו.
- לקבוע את התכנית החינוכית היחידנית של ילד משולב.
- בהרכב הצוות הרב מקצועי בגן הילדים, יו"ר הוא נציג המתי"א , והחברים בו: מנהלת הגן, פסיכולוג חינוכי או יועץ חינוכי, עובד הוראה מתחום החינוך המיוחד או נציג המתי"א המומחה למוגבלות של הילד המשולב.
- לעניין קביעת סל השירותים וקביעת התכנית החינוכית הייחדנית גם הורי הילד חברים בוועדה.
איך יקבל הילד את התמיכות להן הוא זקוק?
- ילד עם מוגבלות בשכיחות גבוהה )עיכוב שפתי/התפתחותי, הפרעות התנהגותיות ורגשיות, לקות למידה ומשכל גבולי( שנמצא זכאי לסל מוסדי, יקבל תמיכה מסוג הוראה או טיפול.
- סל מוסדי ניתן בגן חובה וכן בגנים 3-4 המצויים ביישובי הצו.
- ילד עם מוגבלות בשכיחות גבוהה שנקבעה לו בוועדת זכאות ואפיון רמת תפקוד 3/4 , זכאי לקבל סל אישי. ילד עם מוגבלות בשכיחות נמוכה (כגון: אוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית, מוגבלות בשמיעה, מוגבלות בראיה, מוגבלות פיזית ומחלות ותסמונות נדירות) שנמצא זכאי לסל אישי, יקבל זכאות לסל שעות אישי, על פי רמת התפקוד שנקבעה לו בוועדת זכאות ואפיון.
- לאחר קביעת רמת התפקוד, יתכנס הצוות הרב מקצועי בגן עם ההורים, ויחליט על סוגי התמיכות (הוראה, טיפול וסייע/ת) וחלוקתן לפי צרכי הילד.
לימדו אותי לנהל גן בו מנהלת הגן וסייעת, איך מנהלים צוות גדול יותר עם הגעתו של ילד משולב?
- מנהלת הגן יכולה להסתייע בגורמי המקצוע המלווים את הגן, כגון: מפקחת, מנהלת גן מובילה, יועצת, פסיכולוגית, הדרכה מהמתי"א בגין ילדים עם צרכים מיוחדים המגיעים אל הגן.
- מנהלת הגן תוכל לקבל כלים גם במסגרת הפיתוח המקצועי.