תוכנית הלימודים מותאמת לשינויים שהתחוללו בתפיסות ההוראה-למידה בתחום האומנות בעשורים האחרונים, לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות-דיגיטליות הגלובליות שהשפיעו על אופני המבע באומנות ועיצבו אותם מחדש.
הדחף ליצירת הדימוי החזותי נובע מהרצון לייצג את המציאות, לתת ביטוי ליחסי האומן והמערכת החברתית, להבנות את הזיכרון הפרטי והקולקטיבי – כל זאת מתוך דיאלוג בין מוסכמות אומנותיות לבין שבירתן המוליד דיאלוג פרשני בין הקהל או התלמידים לבין יצירות האומנות שהם לומדים וחווים אותן.
מטרות התוכנית: התלמידים יכירו את מושגי היסוד של שפת האומנות בתחומי הציור, הפיסול, האדריכלות, הצילום, הווידאו-ארט והמדיה הדיגיטלית. הם ישתמשו במושגים אלה בבואם לדון ביצירות אומנות של עצמם וביצירות אומנות בכלל ובבואם ליצור בלימודי הסדנה.
התלמידים יְפתחו את יכולת ההבעה המילולית והחזותית בכתב ובעל פה כיוצרים וכצופים פעילים.
התלמידים ילמדו צפייה והתבוננות, פענוח ופרשנות של יצירות, מתוך עיון במאמרים ומחקרים והתנסות עצמית ביצירה. הם יבינו ויכירו ניתוח יצירות מכמה נקודות מבט וילמדו לכבד נקודות מבט שונות משל עצמם.
- התובנה שאי אפשר ללמד את כל הנושאים המופיעים בתוכנית הלימודים לימוד מעמיק ומושכל, ועל כן אין מנוס מבחירת נושאים נבחרים להוראה מעמיקה.
- הרצון לבנות תוכנית ההולמת את הקצאת השעות הריאלית העומדת לרשות המורים והתלמידים. הצעה זו מותירה מקום ללמידה באמצעות כלי הוראה חדשניים ומגוונים, שעות הכנה לבחינה, פעילויות חברתיות המתקיימות בבתי הספר – כל אלו מתוך העצמת המורים להעמיק בנושאים הקרובים לליבם, גם אם אינם מופיעים בחומר לבגרות.
- הרצון לפתח תלמיד בעל חשיבה עצמאית, ביקורתית ויצירתית ולעודד למידה מעמיקה המבוססת על שיח חופשי בכיתה, החלפת רעיונות ודעות, דיון בדילמות וקונפליקטים, השארת מקום להבעת דעה אישית, פרשנות מתוך התבוננות, ועוד.
- באותם נושאים שבהם נעשתה הלימה נשמר הרציונל העומד מאחורי התוכנית מתוך רצון לשמור על יציבות בסיסית בהוראת המקצוע.