דלג אל

תוכנית לימודים באומנות חזותית

חזרה
תוכנית הלימודים

תוכנית הלימודים מותאמת לשינויים שהתחוללו בתפיסות ההוראה-למידה בתחום האומנות בעשורים האחרונים, לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות-דיגיטליות הגלובליות שהשפיעו על אופני המבע באומנות ועיצבו אותם מחדש.
הדחף ליצירת הדימוי החזותי נובע מהרצון לייצג את המציאות, לתת ביטוי ליחסי האומן והמערכת החברתית, להבנות את הזיכרון הפרטי והקולקטיבי – כל זאת מתוך דיאלוג בין מוסכמות אומנותיות לבין שבירתן המוליד דיאלוג פרשני בין הקהל או התלמידים לבין יצירות האומנות שהם לומדים וחווים אותן.

מבנה תוכנית הלימודים

תוכנית הלימודים המעודכנת תשע"ז

מטרות התוכנית: התלמידים יכירו את מושגי היסוד של שפת האומנות בתחומי הציור, הפיסול, האדריכלות, הצילום, הווידאו-ארט והמדיה הדיגיטלית. הם ישתמשו במושגים אלה בבואם לדון ביצירות אומנות של עצמם וביצירות אומנות בכלל ובבואם ליצור בלימודי הסדנה.
התלמידים יְפתחו את יכולת ההבעה המילולית והחזותית בכתב ובעל פה כיוצרים וכצופים פעילים.
התלמידים ילמדו צפייה והתבוננות, פענוח ופרשנות של יצירות, מתוך עיון במאמרים ומחקרים והתנסות עצמית ביצירה. הם יבינו ויכירו ניתוח יצירות מכמה נקודות מבט וילמדו לכבד נקודות מבט שונות משל עצמם.

  1. התובנה שאי אפשר ללמד את כל הנושאים המופיעים בתוכנית הלימודים לימוד מעמיק ומושכל, ועל כן אין מנוס מבחירת נושאים נבחרים להוראה מעמיקה.
  2. הרצון לבנות תוכנית ההולמת את הקצאת השעות הריאלית העומדת לרשות המורים והתלמידים. הצעה זו מותירה מקום ללמידה באמצעות כלי הוראה חדשניים ומגוונים, שעות הכנה לבחינה, פעילויות חברתיות המתקיימות בבתי הספר – כל אלו מתוך העצמת המורים להעמיק בנושאים הקרובים לליבם, גם אם אינם מופיעים בחומר לבגרות.
  3. הרצון לפתח תלמיד בעל חשיבה עצמאית, ביקורתית ויצירתית ולעודד למידה מעמיקה המבוססת על שיח חופשי בכיתה, החלפת רעיונות ודעות, דיון בדילמות וקונפליקטים, השארת מקום להבעת דעה אישית, פרשנות מתוך התבוננות, ועוד.
  4. באותם נושאים שבהם נעשתה הלימה נשמר הרציונל העומד מאחורי התוכנית מתוך רצון לשמור על יציבות בסיסית בהוראת המקצוע.

מבנה התוכנית

חלק א' – הבנת האומנות בזיקה לאומנות מודרנית פוסט-מודרנית ועכשווית (לימודי חובה)
יחידת מבוא – להתבונן, לחוות, להבין ולפרש
שלושת הנושאים המרכזיים:
דרכי התבוננות במציאות וייצוגה
יצירה-אומן-חברה
מסורת וחדשנות
אומנות בהקשרים שונים
שאלת מאמר
שאלת ביקור בתערוכה
שאלה בעקבות דיאלוג עם אומן וחקר אומן בסדנה
שאלה בעקבות פרויקט אוצרות תערוכה בסדנה וחקר תערוכה

חלק ב' – העמקה בתקופה או בנושא – לימודי בחירה
האומנות הקלאסית – יוון ורומא בעת העתיקה
אומנות הרנסנס
אומנות הבארוק
אומנות יהודית – תרבות חזותית
אומנות האסלאם

תוכנית הלימודים המעודכנת עד תשע"ו

תוכנית זו באה לעדכן את התוכנית משנת תשס"ח (1997) לאור הדינמיות הרבה של השינויים שחלו בשדה האומנות, הרחבתה של שפת האומנות והשינוי שחל בהגדרתה. התוכנית מותאמת לשינויים שהתחוללו בתפיסות הוראה-למידה בכלל ולאלו הנוגעים לתחום האומנות בפרט בשני העשורים האחרונים של המאה ה-20.

התוכנית הבין-תחומית באומנויות לכיתות מב"ר ואתגר – כיתה י

התוכנית הבין-תחומית באומנויות לכיתות מב"ר ואתגר – כיתה י

תוכנית הלימודים באומנויות לתלמידי כיתות מב"ר ואתגר הלומדים בכיתות י' תיאטרון, אומנות חזותית, קולנוע ותקשורת (מדיה). למידה והתנסות באומנויות כשפות רב ממדיות המקנות לתלמידים חוויית למידה משמעותית, חשיבה יצירתית, אותנטית ורלוונטית.

אומנות האסלאם ותרבותו – תוכנית בשיתוף המוזיאון לאומנות האסלאם בירושלים

אומנות האסלאם ותרבותו – תוכנית בשיתוף המוזיאון לאומנות האסלאם בירושלים

מתווה להוראת אומנות האסלאם במסגרת תוכנית הלימודים לבגרות באומנות חזותית. פירוט יסודות ומאפיינים כולל דוגמאות נבחרות מאוסף המוזיאון לאומנות האסלאם בירושלים

אולי תתעניינו גם ב...

משוב, תצוגה והַעֲרכה באומנות חזותית
כלים ומחוונים להערכת התוצרים של תלמידי האומנות החזותית בחטיבה העליונה
תוכניות בין-תחומיות באומנות חזותית
תוכניות וערכות לימוד המשלבות את האומנות בתחומי דעת נוספים על פי רעיונות גדולים ושאלות פוריות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.