הישג זה כולל ידע בסיסי של לשון חכמים שמופיעה במקורות התנאים שבגמרא, ואוצר מילים ארמיות ותרגומן, וכן פיתוח קריאה רהוטה של סוגיות הגמרא עם הנגנה נכונה. חשוב לציין שהישג זה אינו כולל את המילים המופיעות ברשימות של מילות מפתח, מושגי הלימוד ומושגי התוכן, המובאות בהישגים אחרים.
מיומנויות גמרא - אוצר מילים קריאה והיגוי
חזרה
חזרה לראש הדף
שפת הגמרא
שפת הגמרא היא ברובה ארמית. יש מילים מרכזיות שימושיות שחוזרות בסוגיות רבות
- נספח 6 – רשימת מילים שכיחות בארמית
- התלמיד ידע לחזור על דברי הגמרא בלשונו.
- התלמיד יזהה מילים וביטויים הדורשים ביאור.
- התלמיד יפענח מילים, ביטויים באמצעות ההקשר בו הם מופיעים.
- התלמיד ישתמש בסגנון או בביטויים מהגמרא בכתיבה ובדיבור.
- התלמיד ישלוט במילים מרכזיות בארמית לפי הנדרש.
- התלמיד יתרגם משפטים שלמים מתוך סוגיית הגמרא.
- התלמיד יזהה סימני מפתח המקילים על זיהוי מילים בארמית כגון השימוש בא' בסוף מילה כה"א הידיעה, חילוף אותיות בין "ז" ל"ד", בין "ש, ל"ד", בין "ש" ל"ת" וכדומה.
- יכולת תרגום ופענוח מילים מתוך הקשר ושלא מתוך הקשר.
- כולת שימוש במילים או בביטויים מהגמרא בכתיבה ובדיבור.
- התלמיד יזהה סימני מפתח המקילים על זיהוי מילים בארמית כגון השימוש בא' בסוף מילה כה"א הידיעה, חילוף אותיות בין "ז" ל"ד", בין "ש, ל"ד", בין "ש" ל"ת" וכדומה.
- התלמיד ידע להיעזר במילון ארמי (עברי רגיל או מקוון) לתרגום מילים ומונחים בארמית.
חזרה לראש הדף
מעברים בין עברית לארמית
חזרה לראש הדף
קריאה קולית
התלמיד יקרא קריאה שוטפת ורהוטה של הגמרא.
קריאה שוטפת ורהוטה של הגמרא מתייחסת למרכיבים הבאים:
- פענוח מדוייק של סימני הכתב (עיצורים ותנועות).
- הנגנה נכונה של הטקסט:
הבחנה בין משפט חיווי לבין משפט שאלה.
הנגנה המעידה על פיסוק נכון של המשנה והגמרא - שטף הקריאה: קריאה מצרפת - לא הברתית, ללא הפסקות שאינן מתאימות בתוך המילים, בין המילים ובין המשפטים. כך שיהיה ברור לפי ההפסקות בקריאה כאשר עוברים שלבים של הגמרא. למשל כאשר הגמרא עוברת בין שאלה לתשובה, קושיא ותירוץ וכו'.