אפילוג
דבר המפמ"ר
בנושא האפילוג... ואז נשמעות מחיאות הכפיים
בעל התיבה:
עמדי נעמי (נעמי עומדת מלכת) עכשיו
את רק סיפור וזמר
וכאן אין לו שליטה עליך.
אין זה סופו של הסיפור. מכאן חוזר הוא
תמיד אל ראשיתו, על מנת לשוב
בחילופי שמות ומעשים. שכך טיבו
להיות הולך סובב, להיות מתחיל
כל פעם מחדש. אין תקנה לו...
כך נשארים דבריו לא חתומים.
כי לא לחתם אותם נועד הוא, רק לשיר
אותם ולספר אותם בדרך.
מסך
מתוך "פונדק הרוחות" מאת נתן אלתרמן
המחזה "פונדק הרוחות" עוסק בהתמסרות לאמנות. את האמנות מייצג חננאל, האמן הטוטלי, והדמויות המקיפות אותו מייצגות היבטים מהותיים בעולמו.
בסיום המחזה נפרד בעל התיבה ומבטיח כי הסיפור יחזור ויסופר.
הטקסט הארס פואטי הנפלא של נתן אלתרמן מדגים את נושא הגיליון האפילוג ובמילים אחרות - מה קורה בסופו של מחזה או בסופה של הצגה. המסך יורד בכל ערב ויעלה מחדש בערב הבא.
נכון להתייחס לסיומו של מחזה מבחינת הנושאים והמסרים שהוא מעביר. לחלק מהמחזות האפילוג ישמש טקסט להעביר מוסר השכל או לקח שיש ללמוד ממנו, בעוד במחזות אחרים המחזאי נותן לקהל להסיק מסקנות משלו. אפשר להתייחס לסיום במונחים של איך הוא משפיע על הקהל. הקהל עשוי להרגיש מגוון של רגשות, מעצב או כעס ועד שמחה או הקלה.
אפשר לנתח את סיומו של מחזה גם ביחס להקשר היסטורי ותרבותי שלו. למחזות מסוימים עשוי להיות סוף המשקף את הערכים ואת העמדות של תקופת הזמן שבה הם נכתבו. נוכל להבין טוב יותר את הסוגיות החברתיות והפוליטיות שהמחזות עוסקים בהם.
אחת הדרכים העיקריות שבהן האפילוג יכול לתפקד ככלי מטא תאטרלי דרמטי היא על ידי שבירת הקיר הרביעי בין הקהל למבצעים. על ידי פנייה ישירה לקהל, השחקן שמעביר את האפילוג יכול להזכיר לצופים שהם צופים בהופעה, שמה שהם ראו זה עתה אינו החיים האמיתיים. זה יכול לשמש ליצירת ריחוק והשתקפות ולאפשר לקהל להעריך את אירועי המחזה מנקודת מבט שונה.
בדרך זו אפילוג יכול למלא תפקיד מכריע במבנה הדרמטי של מחזה. הוא יכול לספק סגירה, להציע פרשנות ולהעמיק את הבנת הקהל את הסיפור והנושאים שלו.
אז לפני שירד המסך על השנה הזאת, אנו שמחים לסכם את השנה, לבחון את נושא האפילוג או הסיום בהיבטים שונים: דרמטיים, פדגוגיים וחברתיים. בין השאלות שנשאל: כיצד נלווה את התלמידים בסיומה של שנה? כיצד מסכמים שנה? כיצד נפרדים כשצריך?
ובהמשך לאפילוג מתוך "פונדק הרוחות", בתנועה הקבועה שבין סיום להתחלה, נמשיך להתבונן במבט רפלקטיבי ונלמד כיצד להמשיך להשמיע את הצלילים הבוקעים מתוך תיבת הנגינה של כל אחת ואחד מכם.
אתם מוזמנים לחזור ולעיין ברעיונות שבחרנו להתייחס אליהם ובכך להעשיר את תיבת הצלילים שלכם.
בברכת חופשה נעימה.
אפי