דבר המפמ"ר
מנהיגות בתיאטרון
מנהיג בהגדרות השונות העולות בחיפוש באינטרנט הינו - "רֹאשׁ, מְנַהֵל; אָדָם הָעוֹמֵד בְּרֹאשׁ צִבּוּר אוֹ מִפְלָגָה אוֹ תְּנוּעָה וְכַדּוֹמֶה", הוא גם "מי שסוחף אחריו אחרים, בעל יכולת הובלה והשפעה"
"מנהיגות היא יכולתו של אדם או קבוצת אנשים להוביל אנשים אחרים אל עבר מטרה משותפת במינימום סמכות. פעולה מנהיגותית, מתקשרת בצורה ישירה להשפעה וליצירת שינוי".
אם כן, מיהו מנהיג בתיאטרון? במאי? מחזאי? מנהל להקת שחקנים? מי שהקים תיאטרון?
ולמה חשוב שנעסוק במנהיגות בכלל ובתיאטרון בפרט?
על מנהיגים להיות בעלי מיומנויות תקשורת חזקות, כולל היכולת להקשיב באופן פעיל, לבטא רעיונות בצורה ברורה ולעסוק באחרים באופן שבונה אמון ומעורר פעולה. להיות בעלי רמה גבוהה של אינטליגנציה רגשית ואמפתיה. מנהיגים מסוגלים להבין ולהתחבר לרגשות העוקבים שלהם, מסוגלים להניע אותם ולעורר בהם השראה.
באופן דומה, נוכל להתייחס גם למורים ומורות, לתלמידים ולתלמידות כמנהיגים שבזכות ההתנסות ביצירה בתיאטרון יכולים להתחבר לשותפים שלהם ברמה האישית ולעבוד כאנסמבל. אמנות התיאטרון מספקת תובנות חשובות לגבי מנהיגות אפקטיבית, המדגישה את החשיבות של עבודה בצוות, תקשורת טובה, אמפתיה, אינטליגנציה רגשית וחברתית.
כשבקשנו לבחון את נושא המנהיגות בתיאטרון, מצאנו לא מעט יוצרים אשר חוללו שינויים מהותיים בצורותיו השונות של המדיום התיאטרוני, בהיבטים של שפה בימתית, יחסי קהל-במה, או בחיזוק כוחו של המדיום במרחב הקהילתי.
ביקשנו להתמקד ביוצרים שסחפו אחריהם קבוצות שחקנים, תלמידים, יוצרים שמדמותם נשקפת אהבת האדם, מוסר, כבוד, היכולת לראות את מה שמעבר למקצוע עצמו ולהדריך גם בנפתולי הנפש. מנהיגותם השפיעה באופן חיובי על קהלם, הניעה לעשייה והעצימה את הנפשות הפועלות, ערכים אותם אנו כמורים (מנהיגים כל אחד בכיתתו, מגמתו) נשאף להנחיל לתלמידנו.
הבחירה לשים את הזרקור על 6 מנהיגים בתיאטרון, בארץ ובחו"ל, לא הייתה קלה. אך ביקשנו להתמקד ביוצרים שחוללו שינוי מהותי, מהדהד ורלוונטי גם בתקופה הנוכחית. בנוסף, רובם הובילו תלמידים במסגרות שונות כך שהפן החינוכי מקופל ביצירתם. באופן זה, ניתן ונכון יהיה לשלבם במערכי השיעור .
האסופה, מזקקת את עשייתם של אותם מנהיגים לכדי היכרות שהיא אומנם ברמת הצצה קלה לעשייתם, אך משמעותית עבורנו לחשיפה אליהם ואל יצירתם והטמעתם בשיעורים הנלמדים.
הגיליון מציע פעילויות בהשראת כל אחד מהיוצרים.
מומלץ לעיין בגיליון ולחזור ולבחון את האפשרויות השונות כמקור להשראה ולתכנון מפגשים יצירתיים עם התלמידים.
בברכת חגים שמחים.
אפי וצוות ההדרכה