המתקת המר
דיון והעמקה במוטיב המתקת המים. התלמידים יספרו או יכתבו: האם יש דברים בחייהם שהם יכולים להפוך ממר למתוק?
על הלוח אפשר לכתוב את המשפט: 'כשהחיים מביאים לך לימונים, הכן לימונדה' ולשאול את התלמידים:
למה הכוונה בביטוי?
תנו דוגמה למצב שבו הפכתם לימון ללימונדה.
אפשר גם לבקש מכל תלמיד לכתוב על פתק מצב 'מר' – משהו שקרה לו והיה לא נעים. לאחר מכן הפתקים ייאספו ויחולקו מחדש, כך שכל תלמיד יקבל פתק שכתב תלמיד אחר. התלמידים יתבקשו להציע דרכים להמתיק את המצב 'המר' שקיבלו ולהוציא מתוכו דבר טוב. אפשרות אחרת: כל קבוצה תקבל פתק המציג אירוע שמעורר אינסטנקטיבית תלונה האו תרעומת (למשל: המורה קבעה מבחן מסכם ליום המחרת; הנהלת בית הספר החליטה שרק הבנות תצאנה לטיול השנתי, וכדומה). התלמידים יצטרכו להפוך את האירוע לכזה שמקנה יתרון במקום חיסרון ולהפיק ממנו את המיטב. הגעה לתובנה שהיחס לאירועים שונים שאינם תלויים בנו הוא הרבה פעמים תלוי בבחירה ובנקודת המבט שלנו, ביכולתנו להשפיע על האופן שבו אנו חווים את האירועים.
עיניים גדולות
העם מתקשה ללקט מן בדיוק בכמות המספיקה לו, ורוצה יותר. התלמידים יחשבו על מצבים בחייהם בהם רצו או צרכו מדבר מסוים יותר ממה שהם צריכים (בכל תחום: אוכל, משחקים וכיוצ"ב) ויספרו על האירוע ועל תוצאותיו. על הלוח תיערך רשימה של כל מיני דברים שאנחנו נוטים לחשוב שאנחנו צריכים יותר ממה שאנחנו צריכים באמת. התלמידים ידונו במשמעות הביטוי "שמח בחלקו' ויעמדו על כך שכאשר הם מרגישים שדי להם במה שיש - הם שמחים ומרוצים, וכאשר הם רוצים עוד ועוד- זה גורם להם לחוסר שקט ולעצבנות של ממש.
אוכל לשבת, שמאי והלל
התלמידים יתוודעו למדרש מהתלמוד הבבלי, מסכת ביצה, העוסק בגישות השונות של שמאי ושל הלל: הלל מתרכז בהווה, במה שיש היום, וסומך על אלוהים שיהיה לו גם למחר, ואילו שמאי מדגיש את הדאגה לעתיד. התלמידים יחולקו לשתי קבוצות: 'שמאי' ו'הלל'. כל קבוצה בתורה תנסה לשכנע בצדקת גישתה.
איסוף המן, ג'ימס טיסו
בציור 'איסוף המן' של טיסו, צייר ואומן צרפתי בן המאה ה־19, מרגישים בפעלתנות הרבה ובתחושת הדחיפות שבה פועלות הדמויות. התלמידים יוסיפו בועית מחשבה לאחת הדמויות ויתארו מה עובר בראשה.
צרכנות נבונה
פעילות משותפת של הורים ותלמידים להתנסות של התלמידים בצרכנות נבונה: ההורים יקצו להם תקציב שבו יצטרכו לקנות להם אוכל טעים לכל השבוע. התלמידים וההורים יסתכלו יחד מראש באתרי קנייה ברשת, יחליטו מה בדיוק הם צריכים וכמה, ויתכננו מראש את הקנייה. התלמידים ילכו עם הוריהם לסופר יקנו את מה שתכננו וישימו לב שהם לא מגזימים ולא ממעיטים.
תלות
התלמידים ישתפו בעל-פה או בכתב: מתי בפעם האחרונה הרגישו שהם תלויים במישהו אחר כדי לפתור בעיה שניצבה בפניהם (למשל, תלות בהורים שמסיעים ממקום למקום) איך ההרגשה להיות תלוי במישהו אחר (לא תמיד קלה, גם דורשת מהאחר לתת לנו הרגשה שאפשר לסמוך עליו) דיון והגעה לתובנה שלפעמים אין ברירה וצריך לסמוך על אחר שידאג למה שאנחנו צריכים, והאחר מצידו צריך לתת לנו הרגשה של אמון וביטחון.
ציות ואמונה
התלמידים יסמנו את הפסוקים שבדף העבודה: בצבע אחד יסמנו את ההוראות של משה לעם ישראל על המן, ובצבע אחר את מה שהעם עושה בפועל, וינהלו דיון על הפער שבין ההוראות לבין הביצוע.