דלג אל

שופטים ב: פתיחה לספר שופטים

שופטים ב: פתיחה לספר שופטים

תקופת השופטים שבאה לאחר מות יהושע בן נון ומות "הזקנים אשר האריכו ימים אחרי יהושע" מאופיינת בצורת מנהיגות חדשה, שונה מן המנהיגות השבטית שאפיינה את עם ישראל מאז יציאת מצרים. בתקופה השופטים בני ישראל מפולגים לשבטים, בלי מנהיג או שלטון אחד מרכזי ומסודר: "בימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה" (שופטים כ"א, כ"ה). את העם הנהיגו שופטים, שקורותיהם כמו גם אירועי התקופה מתוארים בספר שופטים. בדרך כלל בחר ה' בשופט על בסיס אישיותו, בלי קשר למוצאו או למעמדו, ובלי שיוכל להוריש את התפקיד לבניו אחריו.

ההנהגה בתקופת השופטים התבססה על מנהיג שנבחר וניחן בכריזמה אישית, להבדיל מהנהגת הזקנים וראשי השבטים שהייתה הסמכות קודם לכן. כל אחד מן השופטים נועד להציל את עם ישראל מעול השעבוד של שלטון זר, שהיה חלק מן התבנית ההיסטורית המחזורית של עם ישראל באותה תקופה: חֵטְא העם - עבודת אלילים; העונש - שעבוד לשלטון זר; זעקת העם לה'; היענות ה' באמצעות שופט מושיע; הצלה ותקופת שקט ורגיעה, וחוזר חלילה.

כזכור, יהושע לא הספיק לכבוש את כל ארץ כנען ונשארו בה מובלעות כנעניות. מצב זה הביא לחיכוכים מתמידים בין שבטי ישראל לבין שכניהם הכנעניים. מריבות ומלחמות פרצו גם בין השבטים לבין היו גם עמים מחוץ לישראל כמו מואב, עמון, מדיין ועמלק. ספר שופטים ידוע כאחת התקופות הגרועות בחיי עם ישראל אשר סלל בעצם את הקרקע לכינון המלוכה בימי שמואל.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

עיתונאים צעירים - "שופטים היום"

התלמידים יהיו כתבים בעיתון 'שופטים היום'. עליהם לבחור אחד האירועים המוזכרים בפרק ב' (התוכחה בבוכים או מות יהושע) ולכתוב על כך כתבה לעיתון.

הכתבה יכולה להיות כתבה עיתונאית המדווחת על המתרחש, טור דעה אישי, הספד של אחד מבני המשפחה, מכתב למערכת, תחזית עתידית למצבו של העם אחרי מות המנהיג הגדול, חידות, ציוני הדרך החשובים בחייו של יהושע, מפה של כיבושיו וכדומה.

הכתבות תיאספנה ותיערכנה בכיתה לעיתון משותף שיסמן את סוף תקופת יהושע ותחילת תקופת השופטים.

ניתן להיעזר בדוגמה של עיתון באתר 929

ויקם דור אחר אחריהם אשר לא ידע את ה'

התלמידים יתבקשו לחשוב ולהיזכר האם הפסוק "וַיָּקָם דּוֹר אַחֵר אַחֲרֵיהֶם אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ אֶת ה' " נשמע להם מוכר? הם יתבקשו לחפש בספר שמות פרק א פסוק הדומה לפסוק זה, הוא פסוק ח: "וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף."

לאחר מכן יכתבו התלמידים או ידונו: 

א. מדוע יש לדעתם דמיון בניסוח שני הפסוקים ?

ב. בין מי למי ביקש מחבר המקרא לערוך השוואה באמצעות הניסוח הדומה?

ג. מדוע יש אנלוגיה סמויה בין פרעה לבין הדור החדש שלא ידע את ה'?

המעבר בין כעס לסליחה

משימה ראשונה: התלמידים יתחלקו לקבוצות וכל קבוצה תכתוב דו שיח דמיוני בין העם ובין אלוהים. בדיאלוג יהיה עליהם לבטא את הרגשות הקשים של העם ושל אלוהים ואת המעבר מן הכעס אל הסליחה. לאחר מכן ניתן להזמין כמה זוגות להמחיז את דו השיח בכיתה. משימה שניה: התלמידים יתבקשו לחשוב ולכתוב זיכרון של חוויה שבה הם הפרו ברית או התחייבות כלפי אחד מהוריהם או כלפי דמות קרובה אחרת, והדמות בחרה לסלוח להם ולהישאר בסביבה. |

מחזוריות בחיי האדם והטבע

תופעות מחזוריות שונות קיימות הן בחיי הטבע והן בחיי התרבות של האדם. התלמידים ימצאו ויכתבו דוגמאות לתופעות מחזוריות בכל אחד מהמישורים האלו.

איש לנחלתו

התלמידים יתבוננו במפת הנחלות של 12 השבטים ויכתבו מהם לדעתם היתרונות והחסרונות של התיישבות בנחלות לפי שבטים ולא כעם אחד מגובש.

ויקראו שם המקום ההוא בוכים

שמות של ישובים רבים בתקופת המקרא ואף בימינו מתארים אירוע חשוב שהתרחש בהם, דמות הקשורה באותו מקום או מאפיינים גאוגרפיים ופיזיים ש המקום של סביבתו הקרובה.

התלמידים ידונו או יכתבו: 

מדוע קראו בני ישראל למקום "בוכים"? אילו עוד יישובים בארץ קרויים על שמה של דמות מופת או על שם מאורע חשוב?

התלמידים יוכלו לחקור גם את שם היישוב או המקום בו הם מתגוררים.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בראשית לז (א- יא): חלומות יוסף
יוסף מספר לאחיו על החלומות שחלם והדבר מעצים את רגשות השנאה והקנאה של האחים כלפיו
שמות לא-לב: חטא העגל
"קום עשה לנו אלוהים אשר ילכו לפנינו" מבקשים בני ישראל מאהרון כשמשה מתמהמה לרדת מהר סיני עם לוחות הברית.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.