הווטסאפ של יעקב ועשו
אילו היו עשו ויעקב חיים בתקופתנו אנו - כיצד היתה נראית ההתכתבות ביניהם בווטסאפ לקראת פגישתם הקרבה?
התלמידים יכתבו דו-שיח דמיוני בהודעות ווטסאפ בין יעקב ועשיו העוסק בפגישה הצפויה. בכתיבתם יתייחסו לתחושות, לחששות ולתקוות הן של יעקב והן של עשו.
הרהורים ופחדים
התלמידים ייכנסו לנעליו של יעקב ויעלו על הכתב את הרהוריו ערב המפגש עם עשו, את פחדיו ואת דרכי הפעולה ששקל ובחן.
משימה זו יש לתת לתלמידים לפני שיקראו במקרא על דרך הפעולה בה בחר יעקב. לאחר הקריאה יכתבו האם הופתעו מדרך פעולתו זו של יעקב ומדוע.
יעקב מסדר את מחנהו
"וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ וַיַּחַץ אֶת־הָעָם אֲשֶׁר־אִתּוֹ וְאֶת־הַצֹּאן וְאֶת־הַבָּקָר וְהַגְּמַלִּים לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת" (בראשית לב, 18).
יעקב מחלק את המחנה לשלוש קבוצות ומבקש להשאיר רווח בין כל קבוצה. התלמידים ידונו או יכתבו, מדוע לדעתם מחלק יעקב את המחנה שלו לשלושה חלקים? למה הוא מתכונן?
"וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב עֵינָיו, וַיַּרְא וְהִנֵּה עֵשָׂו בָּא, וְעִמּוֹ, אַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ; וַיַּחַץ אֶת-הַיְלָדִים, עַל-לֵאָה וְעַל-רָחֵל, וְעַל, שְׁתֵּי הַשְּׁפָחוֹת., וַיָּשֶׂם אֶת-הַשְּׁפָחוֹת וְאֶת-יַלְדֵיהֶן, רִאשֹׁנָה; וְאֶת-לֵאָה וִילָדֶיהָ אַחֲרֹנִים, וְאֶת-רָחֵל וְאֶת-יוֹסֵף אַחֲרֹנִים" (בראשית לג,1-2).
התלמידים ידונו או יכתבו: מדוע בחר יעקב לסדר את משפחתו בסדר הזה? האם יש בכך בעיה ערכית כלשהי?
על שמות ואנשים
בפרק מסופר כי שמו של יעקב שונה לישראל.
איזו משמעות יש לשינוי השם? מה המשמעות של שמות פרטיים באופן כללי? מדוע אנו ממציאים כינויים ושמות חיבה?
שיא הדרמה
התלמידים יבחרו שיר או קטע מוזיקלי שמתאים להתנגן ברקע סיפור הפגישה בין יעקב ועשו.
רגע לפני
התלמידים ינסו לנחש, רגע לפני שיקראו את הפסוקים העוסקים במפגש בין יעקב ועשו, מה יתרחש בין השניים בהיפגשם.
סליחה
התלמידים ינסחו שלוש עצות שימושיות למי שמבקש סליחה ושלוש עצות שימושיות למי שאליו מופנית הסליחה.
ניהול משברים
התלמידים ישתפו בחוויות אישיות שלהם על מריבות, חיכוכים או קונפליקטים בהם היו מעורבים, ויספרו על האופן בו הם הסתיימו. האם טוב שהסתיימו באופן זה? האם רצוי וניתן היה לסיימם בדרך אחרת?