חוקים וחשיבותם
התלמידים ידונו או יכתבו: האם בכל מקרה החוקים מחייבים אותנו? מה קורה למשל אם ממהרים מאוד - האם מותר לחצות באור אדום? או במקרה שידיעת האמת תוביל לענישה, האם מותר לשקר? האם חוק הוא תמיד מוסרי? למשל אדם שאין לו מה לאכול נתפס גונב אוכל מהמכולת. האם יש להענישו? האם מוכר להם המושג 'פקודה בלתי חוקית בעליל' שהוטבע על ידי בית המשפט העליון בשנת 1957 לאחר פרשת הטבח בכפר קאסם?
התלמידים יראיינו את הוריהם: האם קרה בעברם שהם עברו על חוקים? האם היו מודעים לכך שעברו על החוקים? האם התחרטו על מעשיהם?
הפחדות איומים 'ושיימינג'
גם בימינו אנשים רבים ובהם גם ילדים נקלעים למצבים של השתקה ואיומים, בדומה לנער ולמיכה. הם עדים לעוול בסביבתם או חווים אותו על בשרם והם רוצים להתריע נגד העוול, אך מתחיל נגדם מסע הפחדות, איומים, שיימינג והתנכלויות. ואכן כמה מהם, בדומה לנער ולמיכה, שותקים.
התלמידים יצפו בסרטון בהפסקה הגדולה: סחיטה המתאר מקרה של השתקה ואיומים.לאחר הצפייה ייערך דיון בשאלות: מדוע בחרו הילדים בסרטון לשתוק? (כנראה הם חושבים שהם חלשים יותר, או כי הם חוששים שיבולע להם, או כי הם מניחים שלא יהיה מי שיעזור להם) מה יכול לעשות מי שחושש לדבר אבל אינו רוצה לשתוק? למי הוא יכול לפנות לקבל סיוע? (חברים; מבוגר שסומכים עליו – הורה, מורה, מדריך בתנועה; קו חם לנפגעי אלימות במשפחה או פגיעה מינית; משטרה וכו')
ללא חוקים?
התלמידים יתחלקו לקבוצות. כל קבוצה תקבל פתק ובו מתוארת סיטואציה שאותה יצטרכו להציג לפני הכיתה כאילו היא מתרחשת 'בעולם בלי חוקים". סיטואציות אפשריות: יושבים ללמוד למבחן בספרייה; חוגגים בר מצווה; יוצאים לסרט; אוכלים במסעדה; משחקים מונופול עם האחים וההורים. אפשר כמובן להוסיף סיטואציות להצגה כיד הדמיון והרצון.