דלג אל

שמואל ב א: קינת דוד

קינת דוד

המלחמה בגלבוע הסתיימה באסון כבד לעם ישראל. הפלשתים הביסו את בני ישראל תבוסה ושבו לשלוט בכל תחומי הממלכה שהקים שאול. גם שאול המלך ויהונתן בנו נהרגו בקרב.

והנה, בקינת דוד אין התייחסות כלל לתבוסת הצבא ולמצבו של העם. גם האל אינו נזכר בה. הקינה מתמקדת רק בגורלם הטרגי של שאול ויהונתן והיא מבטאת רגשות אישיים עמוקים של עצב ואבל כבד של אדם על מות אהוביו.

גם בימינו משמשת הקינה להבעת צער וכאב על הנופלים בקרב, אולם היא מביעה עצב לאומי כללי ולאו דווקא עצב פרטי: נהוג לקרוא אותה בימי הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

אילו באמת קלו מנשרים, יהודה עמיחי

אילו באמת קלו מנשרים, יהודה עמיחי

רעיון לפעילות לתלמידים סביב שירו של יהודה עמיחי "ומי יזכור את הזוכרים".

בשירו זה מתייחס עמיחי לרגשות הפרטיים שמעלה קינת דוד מול הרגשות הלאומיים שהיא מעוררת כיום ומותח ביקורת על מידת התאמתם של דימויי בעלי החיים המופיעים בה לנופלים במערכות ישראל.

לאחר קריאת השיר עם התלמידים ניתן לדון עמם בשאלות: על מי מקונן יהודה עמיחי בשירו? באיזה משפט מתוך קינת דוד הוא משתמש בשירו?  האם הוא משתמש במשפט כפי שדוד השתמש בו בקינתו?

האם לדעתו של עמיחי הדימויים בהם השתמש דוד של נשר ואריה מתאימים ללוחמים? מהי הנימה הכללית העולה מהשיר?

 

ואיך נקונן? בקינת דוד את שאול ויונתן
"מנשרים קלו, מאריות גברו" כך נקונן,

אילו באמת קלו מנשרים
היו עפים גבוה, מעל למלחמה
ולא נפגעים, היינו רואים מלמטה
ואומרים: " הנה הנשרים, הנה בני, הנה אישי, הנה אחי".

 

ואילו באמת גברו כאריות
היו נשארים כאריות ולא מתים כבני אדם,
היינו מאכילים אותם מכף ידנו
ומלטפים את רעמתם הזהובה,
היינו מבייתים אותם בביתנו, באהבה:
בני, אישי, אחי, אישי, בני.

(מתוך פתוח סגור פתוח, הוצאת שוקן  2004)

 

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

העשרה - לשון המקרא
לשון המקרא (מכונה גם עברית מקראית) מיוחדת באלמנטים לשוניים כגון ו' ההיפוך, מילים וביטויים ייחודיים כגון "חיפש בנרות" ותופעות תחביריות מעניינות. חשוב לחשוף את...
שופטים יז-יח: פסל מיכה
היעדר שלטון מרכזי מסודר בתקופת השופטים הביא להפקרות מוסרית ולהידרדרות דתית שבאות לידי ביטוי במעשיהם של מיכה ושל בני שבט דן המתוארים בפרקים יז-יח
בראשית ו-ז: סיפור המבול
האנושות כולה השחיתה דרכה מלבד איש אחד, נח שמו, אשר היה צדיק תמים. אלוהים מודיע לנח כי בכוונתו להביא מבול אשר ימחה את האנושות מעל פני האדמה, ומצווה עליו לבנות...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.