העשרה - התמצאות בתנ"ך
בכיתה ב' מתחילים ללמוד תורה. זוהי הפעם הראשונה שבה התלמידים נחשפים לסיפור המקראי ככתבו וכלשונו. על המורים מוטלת האחריות להקנות לתלמידים מיומנויות להתמצאות בתנ"ך ולהבנת לשון המקרא. קשה מאוד לחבב על תלמידינו ספר שהוא לכאורה זר מנוכר ולא נגיש. לכן הקניית מיומנויות בסיסיות בצד חיבור הלומדים אל הסיפורים היא תפקיד מרכזי ומכריע של המורים. אנו מבקשים שמורה ידובב את התלמיד, יפעילו לחשוב ולראות את הנסיבות של חיינו ולברר אותן באמצעות הסיפור.
אנו מציעים להתחיל לתרגל מיומנויות אלו עוד בשלב שבו התלמידים לומדים מתוך המקראה, בכיתות ב'-ג'. תרגול מוקדם יסייע לפתח מיומנות ולהתמצא בתנ"ך המלא. קשה מאוד לעשות זאת כשהתלמיד אינו מכיר גימטרייה או אינו יודע מהי וי"ו ההיפוך, למשל. עיקרון חשוב הוא לא ללמד מיומנויות שונות 'על ריק', לא לפצוח בתחילת השנה ב'חודש לימוד מיומנויות' – אלא ללמדן תוך כדי תנועה, כלומר, במהלך הלימוד. יש מיומנויות טכניות שקל מאוד ללמדן כמו משחק ופעילות של הפוגה בתוך שיעור או בשיעור מתיש בסוף יום, בזמן שהתלמידים מרוכזים פחות ופנויים למשחק, לפעילות, לחידון ולחידות. אנא זכרו – יש לשוב ולתרגל את המיומנויות במהלך השיעורים ולא להסתפק בלימוד חד פעמי. אפשר לחזור לנושאים כמו הטעמים, הגימטרייה ווי"ו ההיפוך בכל שיעור שלישי, למשל. חשוב לזכור כי רק מיומנות שנעשה בה שימוש היא מיומנות נרכשת.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}