העשרה - המפה ככלי עזר בהוראת התנ"ך
מה מסמלת מפה
בבואנו ללמוד דבר מה חדש אנו נוטים אל הטקסט שבו אנו מורגלים. אנו מורגלים פחות לפנות אל המפה כדי לרכוש ידע, שהרי לכאורה היא רק תרשים. אמנם המפה אינה מקור כתוב, אך "אילמותה" שופעת מידע, ואם נקשיב היטב נשמע גם נשמע אותה מדברת אלינו ומספרת את סיפורה.
מפה היא תרשים, או ציור, המייצג תמונת מציאות ומסמל אותה. הפקת מידע מייצוג סִמלי מחייבת פענוח, מיומנות הכרוכה בחשיבה מופשטת.
הקניית כישורים לקריאת מפות
כישורי קריאת מפה עונים לצרכים לימודיים ויום-יומיים כאחד. לכן אפשר להגביר את ההנעה לרכוש מיומנות זו ואף לעשותה נושא לימודי מהנה ומשעשע. למשל, תכנון מסלול טיול והתמצאות בו, הגעה אל יעד מוגדר, התמצאות בכיוונים וברוחות השמים, מיקום ערים מרכזיות ואזורים גאוגרפיים יחסית למיקומו של הלומד ויחסית למקומות אחרים, התמצאות במפה המציינת "אתה נמצא כאן" (ביישוב, באתר תיירותי, במוזיאון). חשיבה מופשטת אינה מושגת מאליה; היא טעונה פיתוח וטיפוח, ואף רצוי שהלימוד יהיה ספירלי ומתמשך.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}