דלג אל

בראשית טז, כא: הגר שרה וישמעאל

הגר שרה וישמעאל- בראשית טז, כא

בראשית פרק ט"ז

שנים רבות לא מצליחים אברהם ושרה להביא ילדים לעולם. משכך מציעה שרה את הגר שפחתה לאברהם על מנת שייבנה ממנה. הגר ההרה מתייחסת בזלזול לגבירתה העקרה, וזו דורשת אפוא מאברהם לגרשה. הגר בורחת למדבר ופוגשת במלאך ה' המנבא את הולדת בנה. היא שבה לאוהל אברהם ושרה ויולדת את ישמעאל. ארבע עשרה שנים לאחר הולדת ישמעאל, בהיותה בת 90,  מולידה שרה לאברהם את יצחק.

בראשית פרק כ"א

ישמעאל כבר בן 16, חי יחד עם אמו הגר באוהל אברהם ושרי. החיים המשותפים באוהל אינם פשוטים. שרה חוששת כי שישמעאל ישפיע לרעה על בנה יצחק ומבקשת מאברהם שיגרש אותו ואת הגר. כאשר אברהם מהסס אלוהים מצווה עליו: "כל אשר תאמר לך שרה שמע בקולה". הגר וישמעאל מגורשים למדבר, שם הם נותרים ללא מים ומבקשים את נפשם למות. אז נגלה מלאך ה' להגר, ומבטיח לה כי צאצאיו של ישמעאל יהיו לעם גדול. לאחר ההתגלות מגלה הגר באר מים וחייה וחיי בנה ישמעאל ניצלים.

הסיפורים בשני הפרקים מקבילים: שניהם מספרים על קנאת שרה בהגר, על היענות אברהם לשרה לגרש את הגר ועל ההתגלות להגר ליד הבאר, שעניינה הבטחת עתיד טוב לישמעאל. אולם ניכר גם שוני בין שני הסיפורים המקבילים: בפרק ט"ז מתגרה הגר בגבירתה, וכיוון שזו מענה אותה בורחת הגר מפניה. לעומת זאת בפרק כ"א מגרשת שרה את הגר ללא כל התגרות מצידה. בפרק ט"ז מוצאת הגר את עין המים ואז מתגלה לה מלאך ה', ואילו בפרק כ"א לאחר שהתנסתה בסבל רב עם בנה מתרחשת ההתגלות, ובעקבותיה מוצאת הגר את הבאר. בפרק ט"ז מקנאה שרה בהגר צרתה, בעוד בפרק כ"א מקנאה שרה לבנה יצחק. הבעיה המשפטית בפרק ט"ז היא זלזול הגר בגבירתה, ואילו בפרק כ"א שורש הבעיה נעוץ בזכויות יורשים.

הפרקים חושפים את אבות ואימהות האומה במלוא חולשתם האנושית. הם ממחישים את המורכבות של הנפש האנושית- את החולשות האופייניות גם לאבות ואימהות האומה ואת המורכבות הטמונה בסיטואציות משפחתיות שונות.

במוקד הסיפורים רגש הקנאה של שרה בהגר, המזמן דיון בשאלות: האם לגיטימי לחוש קנאה? כיצד ניתן להתמודד עם רגש הקנאה? האם קיימת קנאה בתוך משפחה? אין לחמוק מהעיסוק ברגשות השליליים ובצד הביקורת כלפי הדמויות המקראיות לעורר בקרב התלמידים גם תחושות של חמלה וסובלנות כלפיהן. 

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

הצעות לפעילויות לתלמידים

הצעות לפעילויות לתלמידים

"בֹּא-נָא אֶל-שִׁפְחָתִי, אוּלַי אִבָּנֶה מִמֶּנָּה"

התלמידים יכתבו או ימחיזו דו-שיח בין אברהם לשרה במסגרתו מציעה שרה לאברהם את הגר שפחתה על מנת שתהרה לו. בכתיבת דו השיח יתייחסו גם לתגובות הרגשיות של כל אחת מהדמויות.

חולשות אנושיות

"וַתֵּקַל גְּבִרְתָּהּ בְּעֵינֶיהָ" (טז,ד); וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל-שָׂרַי, הִנֵּה שִׁפְחָתֵךְ בְּיָדֵךְ--עֲשִׂי-לָהּ, הַטּוֹב בְּעֵינָיִךְ" (טז, ו); "וַתְּעַנֶּהָ שָׂרַי, וַתִּבְרַח מִפָּנֶיהָ" (טז,ו);

התלמידים יתחלקו לזוגות: כל זוג יתמקד בדמות אחרת בסיפור המקראי (שרה, הגר, אברהם) ויכתוב טיעונים בעד ונגד התנהגותה כפי שהיא מתוארת בפרקים ט"ז, כ"א.

שמו של אדם מעיד עליו

שמו של אדם הוא בעל משמעות ויש אומרים שאף משפיע על המציאות, על גורלו ואורחות חייו של האדם. מרבית השמות בתנ"ך הם תוצאה של מדרש שם, כלומר- שמות שניתנו כהסבר לדמותם, לתכונותיהם או למעשיהם של הגיבורים התנ"כיים.

התלמידים יחקרו ויכתבו: מהי משמעות השמות ישמעאל, הגר, יצחק.

כהרחבה חווייתית של הפעילות ניתן לבקש מהתלמידים לגלות את משמעות השם שלהם באמצעות מאגר השמות העבריים.

מה לך הגר?

מלאך ה' פונה אל הגר האבודה במדבר יחד עם בנה ישמעאל אך הגר אינה עונה.

התלמידים ינסו לחשוב ולדמיין מה יכולה הייתה הגר להשיב למלאך.

שם לסיפור

 התלמידים יציעו שם לסיפורי הגר ושרה (פרקים טז, כא) המבטא ככל האפשר את מהות העלילה. 

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

העשרה - יש טעם בטעם - הקריאה הרהוטה במקרא
אחד האתגרים בלימוד תנ"ך ביסודי קשור לקריאה נכונה של פסוקי התנ"ך על פי טעמי המקרא. בכיתה ד' נדרשים התלמידים לקרוא מספר התנ"ך המלא, וזו הזדמנות טובה ללמד את הי...
מלכים א יז: אליהו הנביא
מלכים אינם מעל לחוק. מה קורה לאליהו שמוכיח מלך על חטאיו? כיצד מכינים ומחזקים אותו לשליחות ותאור "המופע" המרשים על הר הכרמל
יהושע ג-ה: חציית הירדן
כיצד חצו בני ישראל את נהר הירדן שחצה בינם לבין ארץ כנען? איזו משמעות נשא עמו נס זה?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.