קשיים והזדמנויות
התלמידים יקבלו דף ועליו עקבות רגליים. לצד כל עקבה יתבקשו לכתוב מחשבה שמלווה את עם ישראל בצעדיו הראשונים במדבר. המחשבה יכולה להיות הבעת דאגה או חשש, ביטוי לקושי, תחושה פיסית או נפשית שמעורר המדבר, ציפיה להזדמנות וכיוצ"ב (דוגמאות: כמה חם פה; איזה נוף יפה ופתוח; מעניין כמה זמן הנעליים שלי יחזיקו מעמד בחול; איך זה לישון בלילה במדבר; מעניין איזה בעל חיים אפגוש פה והאם הם מסוכנים, ועוד).
התשובות ייכתבו על הלוח ויובילו לדיון ולמסקנה: המדבר מזמן קשיים אך גם הזדמנות. עם ישראל יוצא אל המדבר כדי לפתוח דף חדש. במדבר השקט, הגדול והצחיח עם ישראל יכול להתגבש כעם, וצריך לסמוך על האל שיוביל אותו בבטחה אל ארץ ישראל. אפשר לבקש מהתלמידים לכתוב את המחשבות בתוך ציורי העקבות וליצור מהן קיר כיתתי.
לך לך למדבר
התלמידים יעיינו במפת סיני המקראית (ניתן למצוא כזו באתר התנ"ך של מכללת הרצוג) ויאתרו שתי דרכים אפשריות לניווט ממצרים לכנען.
לאחר מכן ידונו או יכתבו: מה היתרונות והחסרונות של כל אחת מהדרכים? באיזו דרך בחר ה' להוליך את בני ישראל? מדוע ה' לא לוקח אותם בדרך הקצרה יותר? מה משה לוקח עמו למסע? התלמידים יתבקשו לעיין בבראשית פרק נ' פסוקים כג-כו, ולנסות לגלות מדוע משה עושה זאת ומדוע היה דבר זה חשוב ליוסף?
יומן מסע
התלמידים ייכנסו לנעליהם של ילד או ילדה מקרב בני ישראל שיוצאים למסע עם הוריהם ויכתבו דף ביומן שהם מנהלים לכאורה בו הם מתארים את החוויות, הפחדים והתחושות שלהם במסע.
ניווט
התלמידים יחקרו ויכתבו: מהו מצפן? כיצד ניווטו בימי קדם וכיצד אנו מנווטים היום? מהם היתרונות והחסרונות של ניווט בעזרת מצפן מול ניווט בעזרת תכנת waze?
אפשר גם להכין לתלמידים משימה של ניווט או של 'חפשו את המטמון' בסביבת בית הספר דוגמת המשימה המצורפת. כמו כן אפשר ואף מומלץ להעביר את הפעילות בשיתוף פעולה עם המורה מדעים.