העשרה - הערכה חלופית
שאלות של 'נכון' ו'לא נכון'
מבחן המוערך במספרים ובשאלות של 'נכון' ו'לא נכון' מתייחס לכל התלמידים כאילו אין שוני ביניהם. נוסף על כך, מבחן הדורש תשובה חד משמעית ואין בו אפשרות לדיון מרדד בפועל את ההוראה ואת תפיסת עולמם של התלמידים.
ביקורת על ההערכה המסורתית
למרבה הצער, במקום לעסוק בסוגיה נתונה התלמידים חושבים איזו תשובה תהיה נכונה בעיני המורה. ובמקום לרכוש מיומנויות למידה הם לומדים להסתדר עם המערכת.
סוג המבחנים המקובל יוצר עשרות טפסים של מבחן שהתשובות להם נלמדו בכיתה, סוכמו במחברות ועברו שינון בדרך נטולת חשיבה של 'העתק, הדבק'.
התפיסה של הלמידה אף היא עברה שינוי ואיכותה נמדדת במידת הזיכרון ברגע נתון. נראה כי מושגים כגון עיבוד, התבוננות, יצירה, חשיבה ולימוד נשכחו. במצב כזה, ילד שלמד שעה-שעתיים למבחן וניחש היטב על מה יישאל ישווה לילד שלמד כל השנה.
מהי הערכה חלופית?
מסיבות אלו ואחרות החלה מגמת ההערכה החלופית. לפי שיטה זו התלמיד מקבל אחריות, לא רק מתודית, ומבין שעליו לחשוב ושהוא חלק מעולם המחקר והפרשנות. אין הוא נדרש ללמוד דברים ששמע ולזכרם אלא דעתו חשובה ונשמעת.
במערכת הוראה ולמידה כזו אין הפרדה בין פעילות לימודית לפעילות ערכית, חווייתית וחברתית. הקו המנחה ערכי והוא מוביל לעולם האמִתי, מחוץ לבית הספר.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}