דלג אל

ניבים יוצאים מהכלים

ניבים יוצאים מהכלים

הרעיון שלי

פרס רקנאטי הוענק לרכזת התנ"ך בתיכון שבח מופת הגברת סיגל אלמי-מלמן על מיזם שפותח בשיתוף מוזיאון ארץ ישראל בתל אביב. בזכות המיזם יוכלו המבקרים במוזיאון לגלות כיצד חיי היום-יום בתקופת האבות והעבודה החקלאית משתקפים עד היום ברובדי השפה העברית, לצד כלים שהפכו למטפורה. סריקת קוד פשוטה תציג תחנות מידע עשירות ובהן סצנות מקראיות, ראיונות עם האוצרים, סרטונים מונגשים ותרבות חומרית.

המיזם הוא שיתוף פעולה של בית הספר און לחינוך מיוחד, בית הספר הניסויי עמל שבח מופת ומוזיאון ארץ ישראל תל אביב. שותפות נוספות למיזם הן רפאלה בלס - מנהלת פרויקטים, עורכת תוכן, רשת עמל וענת גולדשטיין - רכזת תקשוב, בית ספר און לחינוך מיוחד ונכויות מורכבות.

המציאות החקלאית בארץ ישראל הקדומה והשפעתה על השפה העברית

המיזם "ניבים יוצאים מהכלים: חיי יום-יום בתקופת האבות" הוא מסלול תיירות דיגיטלי, בדגש על נגישות, שפיתחו תלמידים בתל אביב בשיתוף מוזיאון ארץ ישראל.
מטרת המיזם הייתה לבחון כיצד השפיעו חיי היום-יום בתקופת האבות, שעסקו בעיקר בחקלאות, על רובדי השפה העברית.

העבודה המשותפת ושימוש בכלים דיגיטליים

תלמידי שתי הקבוצות נפגשו לסיור משותף והחלו בעבודת חקר ובבניית תחנות. תלמידי עמל עבדו עבודה רב תחומית על סצנות מקראיות מספר 'בראשית' בשילוב רבדים לשוניים; תלמידי און עבדו על המוצגים עצמם וחקרו את התרבות החומרית המרתקת של ארץ ישראל.

במסגרת העבודה השיתופית של שתי הקבוצות נפתח בעבורן לוח שיתופי פדלט. בד בבד נפתחה בעבור התלמידים קבוצת ואטסאפ ודרכה שמרו על קשר לאורך כל המיזם. תלמידי בית ספר און הנגישו סרטונים במטרה לסייע ללקויי ראייה, ללקויי שמיעה ולבעלי לקויות קשב.

דוגמה לסרטון מונגש - עובדות פשוטות

תלמידי עמל הפיקו סרטוני מקור עם אוצרי הביתנים: הד"ר איתן איילון, אוצר מרכז אדם ועמלו, והגברת ססיליה מאיר, אוצרת ביתן קדמן למטבעות.

דוגמה לריאיון עם ד"ר איתן איילון

'מי הגדיש את הסאה'?

בזכות העבודה המשותפת של התלמידים, המבקרים במוזיאון ייהנו מתחנות מידע עשירות ובהן סצנות מקראיות, ראיונות עם אוצרי התערוכות, סרטונים מונגשים ותרבות חומרית. כדי לתאר למשל את הביטוי העברי 'הגדיש את הסאה' המבטא הגזמה, מוצגת הסאה עצמה, כלומר, מידת הנפח המקראית שבה מדדו את גרגרי הדגן. באופן דומה טופלו ביטויים קדומים עבריים או שאולים אשר מייצגים אורחות חיים וטכנולוגיות קדומות. המוצגים במוזיאון מעוררים את הביטויים לחיים ונוסכים בהם משמעות.

התלמידים דאגו להנגיש את המידע לאנשים עם צרכים מיוחדים ועם לקויות שונות. המידע מוגש בשפה ברורה, בתמונות ובליווי שפת הסימנים.

> למצגת המיזם- ניבים יוצאים מהכלים

לוח עבודה שיתופי מקוון

פדלט - Padlet: לוח עבודה שיתופי מקוון

פדלט (Padlet) הוא כלי דיגיטלי המאפשר הצגת מידע ושיתוף תכנים בדרך חזותית על לוח וירטואלי. אפשר להשתמש בו לפתיחה ולסיכום של נושא, להצגת רעיונות של תלמידים, לתיעוד ידע שנצבר או נלמד, לסיעור מוחין, לשיתוף מידע ועוד.

אל הלוח הווירטואלי אפשר להעלות מגוון תכנים, קישורים, מסמכים, תמונות וכד' ולהוסיף תגובה לרעיונות שהעלו תלמידים אחרים. פדלט מאפשר גם ליצור פתקיות על גבי הלוח הווירטואלי ולהוסיף להן מידע.

לשימוש בפדלט בכיתה, אפשר לבקש מהתלמידים לסרוק QR כדי להגיע אל הלוח הווירטואלי באמצעות הטלפון הנייד. לחיצה על הסמן פלוס (+) או לחיצה כפולה על הלוח תאפשר לתלמידים לכתוב את שמם, להוסיף טקסט, קישור או תמונה. תלמידים אחרים יוכלו לדפדף בין כל התכנים שהעלו חבריהם.

QR נוצר אוטומטית ברגע יצירת הלוח. לשם כך יש ללחוץ על כפתור השיתוף. 

פדלט מתאים לשימוש במכשירים ניידים עם אפליקציה (יישומון) או בלעדיה.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

היסטוריוגרפיה ונבואה - שאלות על מלכים ב'
היסטוריוגרפיה ונבואה - שאלות על ספר מלכים ב' פרקים ט"ו, י"ז, י"ח, י"ט. בעזרת הכלי הדיגיטלי לרגו lergo.
מלכים ונהנים
חידון טריוויה מהנה על ספר מלכים א' פרקים י"א, י"ב, ט"ז, י"ז, י"ח, י"ט. באמצעות הכלי הדיגיטלי Quizizz
רעיונות לפתיחת שנה בתנ"ך
התנ"ך, ספר הספרים – כיצד הוא נתפס בעיני התלמידים? התשובה תלויה במידה רבה באופן בו מוצג התנ"ך בפני התלמידים כבר בשיעור הראשון של שנת הלימודים. שלל רעיונות מקו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.