דלג אל

בראשית כז: יעקב ועשו- גנבת הברכות

בראשית כז: יעקב ועשו- גנבת הברכות

סיפור גניבת הברָכות מופיע בסוף פרשת תולדות, פרק כ"ז בספר בראשית. יצחק כבר זקן ומפאת זקנתו מאבד את מאור עיניו. לעת זקנתו הוא קורא לעֵשָׂו בנו הבכור ומבקש ממנו לצאת לשדה ולצוד ציד בעבורו כדי שיברכו. יצוין כי במזרח הקדום נודעה חשיבות רבה לברכת הבכורה. בפרק כ"ה כבר שמענו שרבקה אוהבת את יעקב על פני עשו, ולכן היא ממהרת להזהיר את יעקב שעשו הוא שעומד לקבל את ברכתו של יצחק. יש הטוענים שרבקה ידעה שעשו מכר את הבכורה ליעקב בנזיד עדשים ולכן פעלה כפי שפעלה. נוסף על כך עמדה לה הבטחתו של האל בעת הריונה: "ויֹּאמֶר ה' לָהּ שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר".
רבקה רוקחת תוכנית ולפיה תבשל מטעמים, ויעקב יגיש אותם לאביו בעודו מחופש לעשו. יעקב חושש שאביו העיוור ימשש אותו ויחוש בעורו החלק לעומת אחיו השעיר. ואולם רבקה מלבישה אותו בבגדי עשו ומצמידה לידיו ולצווארו עורות גדיי עזים. יעקב עושה כדבריה ובא לפני אביו כשהוא מתחזה לעשו אחיו. יצחק תוהה על חזרתו המהירה של מן השדה. יעקב משיב שהאל סייע בידו. יצחק ממשש את ידיו ואומר: "הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב, וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו". יצחק עושה כמה פעולות זיהוי: שואל פעמים מספר לזהותו, ממשש אותו, מריח את ריח בגדיו ולבסוף מברך אותו. בברכתו יש איחולים לעושר כלכלי ולשליטה בעמים אחרים, והיא מסתיימת במילים: "יַעַבְדוּךָ עַמִּים וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ לְאֻמִּים – הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ, וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ; אֹרְרֶיךָ אָרוּר, וּמְבָרְכֶיךָ בָּרוּךְ".

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מלכים ב' יח: מסע סנחריב ליהודה
בשנת 701 לפני הספירה יצא סנחריב מלך אשור למסע צבאי לדכא את המרד שנרקם נגד האימפריה האשורית על ידי ממלכות באנטוליה, בצידון, בפלשת וביהודה. הצטרפו עמנו למסעו
בראשית כה: יעקב ועשו - מכירת הבכורה
סיפור בראשית פרק כ"ה נסוב סביב שני אחים תאומים. כל אחד מהם מועדף על ידי הורה אחר. סיפור יעקב ועשו מעלה את השאלות: מהי משמעות הבכורה ומי הראוי להיקרא "בכור"?
בראשית טז: הגר בורחת למדבר
הצעתה של שרי להגר שפחתה, כי תהרה במקומה ותיתן לה את בנה, עשויה להיראות מנקודת מבטנו היום, בתרבות מערבית מודרנית- לא מוסרית. כיצד נתפסה הצעתה של שרי בתקופה שב...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.