דלג אל

ישעיה א: בנים גידלתי ורוממתי

ישעיה א: בנים גידלתי ורוממתי

ישעיהו משמש נביא ביהודה מימי עוזיה בשנת 750 לפני הספירה לערך ועד למסע סנחריב בימי חזקיה המלך בשנת 701 לפני הספירה.

התקופה אליה מכוונת נבואת ישעיהו בפרק א

הנבואה המובאת בפרק א היא מאחרית ימיו של ישעיהו, ככל הנראה האחרונה בנבואותיו. היא מציגה חורבן כמעט סופי ביהודה ומצביעה על האחראים למצב הקשה. רוב החוקרים רואים בתיאור ממלכת יהודה בנבואה זו הקבלה למסעו של סנחריב מלך אשור אל ממלכת יהודה בשנת 701 לפני הספירה: סנחריב יצא למסע צבאי לדיכוי המרד בכנען ובשכנותיה נגד האימפריה האשורית. הוא חתם את מסעו בממלכת יהודה בה מלך חזקיהו כשהוא מותיר אחריו הרס, חורבן ושעבוד מחדש של העם לאשור. רק עיר הבירה ירושלים ניצלת והמלוכה בה נותרת על כנה.

הנבואה כוללת שתי האשמות קשות כלפי העם ומנהיגיו

ההאשמה הראשונה נוגעת לאי הצדק החברתי השורר בממלכה. לדברי ישעיהו האל אינו חפץ בעבודת המקדש ובקרבנות כשהם נעשים לצד עבירות שבין אדם לחברו: "לָמָּה לִּי רֹב זִבְחֵיכֶם יֹאמַר ה'... כִּי תָבֹאוּ לֵרָאוֹת פָּנָי, מִי בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם רְמֹס חֲצֵרָי" (פסוקים יא-יב). הוא קורא להם לשוב מדרכיהם הרעות ולהקפיד על צדק חברתי: "...דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט... שִׁפְטוּ יָתוֹם רִיבוּ אַלְמָנָה" (פסוק יז).

ההאשמה השנייה נוגעת לשחיתות בצמרת השלטון ולהיעדר שופטים וסחר הוגן (פסוקים כא-לא): "...שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים. כֻּלּוֹ אֹהֵב שֹׁחַד וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים" (פסוק כג). תיקון המצב לפי נבואת ישעיהו יבוא מלמעלה: "וְאָשִׁיבָה יָדִי עָלַיִךְ... וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה..." (פסוקים כה-כו). בין האשמה אחת לאחרת (פסוקים יח-כ) מעביר ישעיהו גם מסר מעודד וחשוב, לפיו התיקון אפשרי: "אִם יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ..." (פסוק יח). משמע, כי גם חטא אדום כשני יכול להפוך לבן כשלג. תחילתה של התשובה- ברצון לתקן, ושכרה של התשובה בצידה: "אִם תֹּאבוּ וּשְׁמַעְתֶּם – טוּב הָאָרֶץ תֹּאכֵלוּ".

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בראשית ד: הרצח הראשון באנושות
הסיפור מספר על הרצח הראשון ומפגיש את הקוראים בפעם הראשונה עם תופעת הרוע האנושי בראשית תולדות החברה האנושית
העשרה: יום ירושלים
ירושלים היא בירתו של עם ישראל מאז דוד המלך. עד לימי דוד המלך הייתה העיר שייכת ליבוסים, מיושבי הארץ, ושימשה מבצר שהגן על מעיין הגיחון שנבע בה. העיר שכנה בין נ...
בראשית יב: לך לך מארצך- העולה הראשון לארץ ישראל
אברהם היה בעצם הראשון ש"עשה עלייה" לארץ ישראל, הראשון שעקר מקום מושבו ועבר להתגורר בארץ אחרת, ועשה כן על פי צו ה'
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.