מבנה בחינת הבגרות בסוציולוגיה (סמל שאלון 65281)
חלק א'
חלק זה של הבחינה מתמקד ביכולת התלמיד להפגין הבנה של תהליכים סוציולוגיים.
בחירה: שאלה אחת מתוך שתיים (12 נקודות)
שאלה ברמה גבוהה בדגש על ידע והבנה של תאוריות ותהליכים סוציולוגיים.
אפשר לשלב בשאלה מושגים או דוגמאות אך רמת ההבנה הנדרשת צריכה להיות גבוהה.
חלק ב'
חלק זה מתמקד ביכולת התלמיד להפגין ידע והבנה ויישום של תוכני הלימוד
בחירה: שתי שאלות מתוך ארבע (22 נקודות לכל שאלה). לכל שאלה שני סעיפים.
חלוקת הניקוד בין הסעיפים אינה חייבת להיות שווה בכל השאלות.
חלק זה יתמקד ברמות ידע, בהבנה וביישום מתוך שימוש במושגים סוציולוגיים.
לדוגמה: תיאור ניסוי, המחשה או הדגמה באמצעות מאמר או מאמרים, הגדרת מושגים והדגמתם, הבנה ויישום של שיטת מחקר, השוואה על פי קריטריונים שונים הכלולים בחומר הלימוד. אפשר לבקש שילוב תאוריות ברמת הבנה סבירה.
חלק ג'
חלק זה מתמקד ביכולת התלמיד ליישם את הידע שלו על תופעה סוציולוגית שלא נלמדה בכיתה
בחירה: שתי שאלות מתוך ארבע (22 נקודות לכל שאלה). לכל שאלה שני סעיפים.
חלוקת הנקודות בתוך השאלה אינה חייבת להיות שווה.
חלק זה יכלול קטע שלא נלמד ונקרא ושאינו עולה על עמוד אחד של קריאה.
הדגש בחלק זה הוא על מרכיב היישום. התלמידים נדרשים להגדיר או להסביר מושגים, תהליכים או תאוריות המופיעים בטקסט. אפשר לשלב שאלות מתוכנית הלימודים, מחומר למידה הנוגע לתוכן הקטע וידע בשיטות מחקר.
בכל החלקים יכולות להיות שאלות ברמות של ידע, הבנה ויישום אך הדגש בכל חלק שונה.