התוצרידע הוא יום שיא, המשקף את העבודה התהליכית המשמעותית של תלמידי מוט"ל בהנחיית מוריהם בנושאי חקר מדעי ותיכון הנדסי, ובו באות לידי ביטוי בתוצרי העבודות של התלמידים מיומנויות חשיבה מדעיות בכלל ומיומנויות החקר והתיכון בפרט.
תוצרידע
חזרהאירוע התוצרידע
התוצרידע הוא כנס של תלמידים ומורים מכל הארץ, המתקיים בכל שנה במוזיאון מדע או במרכז ללימודי מדע וטכנולוגיה, ובו מציגים תלמידים שעבודות החקר והתיכון שלהם נבחרו כעבודות הטובות ביותר. כמו כן, במהלך האירוע התלמידים חווים פעילויות העשרה לימודיות חווייתיות שמקיים המוסד המארח.
הפרויקטים הטובים ביותר נבחרים על ידי ועדת שיפוט ונציגי הפיקוח, בהתאם לקריטריונים של הערכת הפרויקטים.
כנס ה"תוצרידע" הוא אירוע שיא, המסכם תהליך למידה מתמשך ומשמעותי והתנסות בתהליכי חקר מדעי ותיכון הנדסי – התהליכים המאפיינים את תחומי המדע והטכנולוגיה. השיא הוא הצגת הפרויקט – חקר מדעי רלוונטי לחיי היום-יום או מוצר טכנולוגי שפותח כמענה לבעיה מחיי היום-יום של הלומדים. בתוצר הסופי באים לידי ביטוי הידע, המיומנויות והערכים שרכשו התלמידים.
מטרתו של התוצרידע היא לעודד מוטיבציה ללמידה, יצירתיות ומקוריות ולמידה משמעותית של ידע מדעי, בשילוב הרגשת חוויה המבוססת על יכולותיהם, כישוריהם ובחירה בתחומי העניין של התלמידים.
ההשתתפות בתוצרידע תורמת לטיפוח מיומנויות של עבודה בצוות ופרזנטציה, כמו גם מיומנויות רגשיות וחברתיות: הכוונה עצמית והתנהלות חברתית ומפתחת מסוגלות עצמית ודימוי עצמי חיובי.
כל התלמידים שתוצריהם יוצגו בתוצרידע יזכו בציון 100 במרכיב הבחינה בעל פה של הפרויקט. הציון השנתי יינתן בהתאם לקריטריונים של הערכת הפרויקטים (חקר, תיכון), המפורטים במדריך למורה.
קבצים חשובים
תוצרידע תשפ"ג
התוצרידע תשפ"ג התקיים ביום רביעי, כ"ב באדר תשפ"ג, 15.3.23 ב"טכנודע" שבחדרה, המוזיאון הישראלי לרפואה ומדע היחיד בארץ.
בשלב הראשון של היום – "חוצות היוצר", הציגו התלמידים את העבודות בחלל המוזיאון. בשלב זה עברו התלמידים, המורים ונציגי הפיקוח בין הכרזות וקיבלו הזדמנות לשמוע ולהשמיע הסברים ממפתחי הפרויקטים.
בשלב השני של היום השתתפו כל התלמידים בחידון אינטראקטיבי שנשלח לכל אחד בנייד. המשחק באתר quizizz הכיל שאלות הקשורות לנושאי החקר והתיכון שהוצגו בפני התלמידים, והם התחרו זה בזה בהנאה ובהתלהבות.
לאחר החידון חולקו התלמידים לקבוצות ונכנסו למוזיאון הרפואה עצמו לסיור בליווי הדרכה מקצועית. המסלולים השונים התאימו במדויק לנושאים הנלמדים במוט"ל – מסלול "המוח הגמיש", תערוכת "לגעת בלב" ותערוכת החיידקים והווירוסים.
התלמידים התנסו בסימולטורים שונים ונחשפו למכשור רפואי מתקדם.
בשלב האחרון הציגו קבוצות התלמידים בגאווה את עבודותיהם – תוצרי תיכון שהיו רלוונטיים לחיי היום-יום, בדגש על צרכים טכנולוגיים ועבודות חקר בנושאים מדעיים מגוונים ומעניינים.