דלג אל

נתן יונתן

נתן יונתן

המשורר נתן יונתן ששכל את בנו במלחמת יום הכיפורים מבטא בשירו "יש פרחים" התפעלות מיפי הפרחים ומצבעוניותם. ואולם זו מהולה בעצב על היותם בני חלוף ובקריאה נרגשת לא לקוטפם.
לשיר "כמו בלדה" כמו לשפת השירה בכלל יש ריבוי פנים. האם זהו שיר אהבה? האם שיר אֵבל וזיכרון? ייחודו הוא בכפל פָּניה של האהבה המתוארת בשיר שהפך אותו לשיר מכונן ומרגש.
השיר מתאר נופי טבע ומעורר תחושות של ציפייה וגעגוע אל משהו בלתי מושג דוגמת אהבה "לילדה שלא יכולנו בה לנגוע...". יש דברים שאדם יודע שהוא לעולם לא ישיג אך הציפייה עצמה מרגשת.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רשות או חובה

רשות

חזרה לראש הדף

"יש פרחים"

נתן יונתן - "יש פרחים"

ביצועי השיר יש פרחים

קראו את ניתוח השיר בוויקיפדיה ואת פינתו של אורי הייטנר העוסקת במלחין מוני אמריליו ובמשורר נתן יונתן ובשירו וכתבו:

  1. מה מעורר התפעלות באופן חיבור מילות השיר?
  2. מה מייחד את השימוש בתיאורי הטבע בשיר?

ביצועי השיר - "יש פרחים"

ביצועי השיר יש פרחים

לשיר ביצועים רבים, ומרבים להשמיעו בטקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.

  1.  בחרו שלושה ביצועים והאזינו להם.
  2. ציינו מדוע בחרתם אותם.
  3. מהו הביצוע שאהבתם?
  4. הסבירו מדוע נמצא שיר טבע מתאים לטקסי זיכרון. התייחסו למטפורות, לפנייה אל הקורא הצעיר, לצבעים וגם להֲלך הרוח העולה מהלחן.
  5. בחרו או עצבו תמונה המבטאת בעיניכם את משמעות השיר.
חזרה לראש הדף

"כמו בלדה"

נתן יונתן - "כמו בלדה"

נתן יונתן - כמו בלדה

ניתוח השיר
עיינו בניתוחי השיר האלה וכתבו על ריבוי פניו של השיר: מהן הפרשנויות השונות המוצעות לשיר ולאיזו פרשנות התחברתם.

כותרת השיר "כמו בלדה"
עיינו במאפייני הבלדה במקורות האלה וכתבו מדוע לדעתכם נקרא השיר "כמו בלדה".

ביצועי השיר - "כמו בלדה"

חזרה לראש הדף

"הילדה שאהבנוה"

נתן יונתן - "הילדה שאהבנוה"

נתן יונתן - הילדה שאהבנוה

מילות השיר 

ביצועי השיר
האזינו לביצועים וחשבו מדוע ביצוע מקהלתי הולם את תוכנו של השיר.

"הילדה שאהבנוה" – בעקבות השיר (נדרשת הזדהות משרד החינוך)

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

משובות נעורים - הספר "בורות"
ספר הקריאה "בּוֹרוֹת" בזיקתו לנושא "משובות נעורים"
פרנק פבלוף – "בוקר חוּם"
הספרון האלגורי "בוקר חוּם" מאת פרנק פבלוף מתאר תהליך הדרגתי של השתלטות משטר אימים על היחיד ועל המדינה. הספרון מומלץ להוראה לקראת יום השואה.
פיגמליון
נעסוק במחזה "פיגמליון" שנכתב בהשראת הסיפור המיתולוגי אודות הפסל, פיגמליון
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.