קראו את הפרק התשיעי מתוך הספר ותארו בכתב את הרפתקת האבירות המתרחשת בו.
רשות
"דון קישוט" (דון קיחוטה דה לה מאנצ'ה) מאת סרוונטס הוא יצירה אלמותית רחבת יריעה. מתוכה נעסוק בפרק הידוע והמפורסם ביותר: "פרשת המלחמה הגדולה בטחנות הרוח". מלימוד הפרק נכיר את מורכבות דמותו של דון קישוט ונבין מדוע הפך מאבקו בטחנות רוח לסמל.
רשות
קראו את הפרק התשיעי מתוך הספר ותארו בכתב את הרפתקת האבירות המתרחשת בו.
ביחידה זו נעסוק ביצירות שבהן הקו המפריד בין האמת והבדיה (כמעט) מתמוסס ונעלם. נעיין בשיר "חטוף" מאת של סילברסטיין, מיתוס פיגמליון, הסיפור הקצרצר "האדריכל והקיסר" של ש"י עגנון, ונסכם עם השיר "בריאה" של מהא קסיס.
היחידה תבחן את נושא ההצלחה והכישלון דרך קטע מתוך "שירי סוף הדרך" ללאה גולדברג, הסיפורים "כוונות טובות" מאת אתגר קרת ו"היפה בימי ההולדת" מאת עלא חליחל, השירים "מאלף הפרעושים" ו"הפרעוש" שכתבה רחל חלפי ו"שנים רבות של ניסיון עם קשת וחיצים" מאת אולב האוגה. נעלה נקודות מבט שונות על הצלחה וכישלון ונהרהר בהשפעתם על חיינו.
בחיבורו "הצחוק" פיתח אנרי ברגסוןתאוריה להבנת המהות החברתית של הצחוק: כדי שמצב ייראה קומי חייבים להתקיים שני תנאים מקדימים: זיקה אל האנושי וניתוק הרגש מצידו של הצוחק. ביחידה זו ננסה להגדיר את מבעי ההומור בספרות, נסקור יצירות ספרותיות לאורך ההיסטוריה, נאיר את תפקידו של ההומור ככוח מרפא וככלי להתמודדות עם קשיים ומצוקות וניתן את הדעת למקום שלו בקבוצות שונות באוכלוסייה. כל אלה מדגישים את הזיקה לאנושי שדיבר עליה ברגסון. הבחירה ביצירות הספרות שביחידה נעשתה מתוך שיקולי העדפה של יצירות שההומור שבהן מובהק וגלוי.
- חשוב לציין כי מטרת היחידה איננה להצחיק את התלמידים אלא לחשוף אותם ליצירות ספרות שבהן משתקף ההומור.
יחידת לימוד זו תעמיד במרכזה את נושא "האחרות" על ייצוגיו השונים הבאים לידי ביטוי במבחר יצירות מהספרות העברית ומספרות העולם. נדון במגוון יצירות העוסקות באחרות אתנית, פיזיולוגית, פסיכולוגית ומגדרית וננסה להציע נקודת מבט כנה וביקורתית שתקדם השקפת עולם הומניסטית וסובלנית.
היחידה תעסוק בהתמודדות עם הפחד, הגבורה ועם ייצוגם המטפורי והספרותי של התופעות האלו. הספרות יכולה לעזור לקוראיה במסעם לעבר האוצר - הגמול. ביחידה זו ייחשפו התלמידים לחוויה תרבותית שתסייע לתלמידים לזהות את פחדיהם, להזדהות עם המתמודדים בטקסטים עם הפחדים. במהלך היחידה יוצעו שיטות להתמודדות עם פחד.
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.