דלג אל

דרמה קלסית

דרמה קלאסית

בלימודי הספרות יש ללמד דרמה קלסית של סופוקלס או של שייקספיר. חשוב שהתלמיד יתוודע אל מאפייני הגיבור הקלסי, אל המבנה והסכמה של הטרגדיה, ההבדלים בין טרגדיה לקומדיה, קתרזיס וכדומה. נוסף על כך חשוב ללמוד על הדרמה המודרנית ועל מאפייניה. בעת קריאת מחזה תמיד חשוב לזכור כי הוא חלק מהיצירה התיאטרונית המשלבת היבטים נוספים ובהם קול, תנועה, מרחב בימתי, תפאורה ותאורה וכמובן – שחקנים המבצעים תפקידים.
מחזה בנוי משני סוגי טקסט עיקריים: מונולוגים ודיאלוגים הנאמרים בפי הדמויות; הוראות במה הנוגעות לתפאורה, לתלבושות, לאבזְרי במה, למרכיבי זמן ומקום, לאופני הגשת הטקסט על ידי השחקנים ועוד. שלא כיצירות מתחום הסיפורת, עלילת המחזה נמסרת על פי רוב שלא בתיווך מְספר.
במרכז המחזה מצוי קונפליקט המטעין את העלילה במתח דרמתי, והוא תשתית לגילומה של תפיסת העולם העולה מן המחזה (מתוך חוזר מפמ"ר על תוכנית הלימודים בספרות).

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

חובה או רשות

חובה. דרמה נלמד במסגרת תוכנית הלימודים בספרות. לבחינת הבגרות בספרות די ללמד נושא אחד של דרמה. במסגרת ה-30% אפשר ללמד נוסף של דרמה קלסית או מודרנית.

חזרה לראש הדף

הבגרות המשודרת

הבגרות המשודרת

הגדרת הדרמה, והטרגדיה היוונית בפרט, תפקידיה החברתיים של הטרגדיה ביוון העתיקה, ניתוח הטרגדיה "אנטיגונה" מאת סופוקלס, הבנת מערכות היחסים, הקונפליקט המרכזי בעלילת המחזה, והרעיונות שסופוקלס מביע דרכם. ניתוח המושגים המרכזיים - קונפליקט, דילמה, מונולוג ודיאלוג. סיכום יסודות הטרגדיה.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

שירה עברית במחצית הראשונה של המאה ה-20
במסגרת פרק השירה, יש ללמד את התלמידים ולהפגיש אותם עם היוצרים השונים בתקופה זו (רחל, שאול טשרניחובסקי, לאה גולדברג, נתן אלתרמן ואורי צבי גרינברג)
יחידה חמישית: מן המיתולוגי אל הפנטסטי
היחידה "מן המיתולוגי אל הפנטסטי" מזמנת עיסוק ספרותי בשאלות הנוגעות לשוני מכתיבה ריאליסטית והשונה מן המוכר, מהם המאפיינים של הספרות הפנטסטית? מה מציאותי ומה ד...
יום המאבק הבין-לאומי למניעת אלימות נגד נשים
בספרות הישראלית והעולמית אפשר להבחין ביחס כלפי האישה בתקופות שונות, מנקודת מבט נשית וגברית. ישנה גם התייחסות מיוחדת לאלימות במשפחה וכלפי האישה בפרט. זיגמונד ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.