הערכה חלופית מציעה חלופה להערכה הכמותית המסורתית המתבססת על מבחנים סטנדרטיים. שיטות הוראה והערכה אלו מאפשרות לתלמידים למידה מעמיקה, פעילה ויצרנית. התלמידים מציגים, מלמדים, משתתפים ברפלקציה של העבודות שלהם ונותנים משוב זה לזה. שיטות אלו מושתתות על תוכניות לימודים ברורות הניתנות לתלמידים בתחילת השנה ובהן תאריכי הגשה ומחוונים לכל משימה ופרויקט.
פרויקט עבודה לקראת ערב תוצרים (מופע או הרצאה) הפועל תהליכית: הצגת הנושא, בחירת שאלה פורייה פתוחה ומעוררת כיווני מחשבה, ביסוס עצמאי של הידע על הנושא הכללי, כתיבת עבודת חקר בליווי המורה, פרזנטציות קבועות מול הכיתה כולה, הצגת תוצר ביניים, ולבסוף ערב התוצרים הסופי.