- החלק הראשון
החלק הראשון אינטראקטיבי בשילוב פדגוגיה דיגיטלית ומאפשר לתלמידים לענות את תשובותיהם בטלפונים הניידים. בחלק זה התלמידים נדרשים לענות על שאלות תאורטיות. זהו שלב שבו הניקוד אישי, והנציג המשתתף בכל קבוצה מתחלף לסירוגין. - החלק השני
החלק השני של החידון הוא תחרות קבוצתית שבה ניתן דגש על פיתוח שמיעה. בתום החידון, בזמן שהשופטים מתכנסים לשקלול הנקודות לפי רמות, מתקיים קונצרט מוזיקלי שמבצעים הרכבים מהקונסרבטוריונים המשתתפים בחידון. בסיומו של החידון כל המשתתפים מקבלים תעודות השתתפות, והזוכים במקומות הראשונים מקבלים פרסים.
החידון הארצי בתורת המוזיקה
חידון תורת המוזיקה הוא מפגש חווייתי בין קונסרבטוריונים בנושאים של תאוריה ופיתוח שמיעה ברמות קושי שונות.
על כל קונסרבטוריון להציג את קבוצות המשתתפים (שלושה עד ארבעה) בכל רמה (מ-א עד ד) שייצגו אותו. כדי לבחור את המשתתפים מומלץ לקיים חידון פנימי בתורת המוזיקה בתוך הקונסרבטוריון (אפשר להזמין גם את ההורים לאירוע).
אולימפיאדה זו היא פרי של תהליך חינוכי שבו משתתפים תלמידים מכל רחבי הארץ, תחילה ברמה המחוזית ואחר כך ברמה הארצית. החידון מזמן לתלמידים חוויית למידה משמעותית, ידידותית, עכשווית ולא מנוכרת.
יוזֶמת האולימפיאדה והמפיקה בפועל היא גניה שפירו, בשיתוף צוות הפיקוח על המוזיקה, אגף אומנויות במשרד החינוך.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
שלבי התחרות
דרישות החידון הארצי
1. זיהוי של התווים במפתח "סול", מנעד – מ"לה" של אוקטבה קטנה עד "סול" של אוקטבה שנייה
2. זיהוי של משקלים: 4/4 ,3/4 ,2/4
3. תרגיל בניית טונים – עד 3 טונים
4. חישוב של כמות הטונים בין תווים
5. זיהוי מנגינה (לבחור בין שתי אפשרויות)
6. זיהוי סולם במנגינה כתובה (מז'ור עד סימן התק אחד)
7. בניית מרווחים לפי דרגות – עד קווינטה – בתרגיל יופיע מספר שמציין את המרווח.
8. זיהוי משקל הקטע משמיעה - 4/2 ו-4/3
1. חישוב של כמות הטונים בין התווים
2. בנייה של כמות הטונים הנדרשת מהתו הנתון
3. בניית מרווחים (עד קווינטה)
4. זיהוי מרווחים עד קווינטה (לפי כיתוב)
5. זיהוי מנגינה (לבחור בין שתי אפשרויות)
6. זיהוי של קונסוננטים ודיסוננטים
7. זיהוי מרווחים לפי שמיעה (עד קווינטה). המרווחים ינוגנו במצב מלודי עולה ובמצב הרמוני לא כולל 2ק' ו-2ג' (על התלמיד לזהות סקונדה).
8. זיהוי סולם (דו מז'ור, סול מז'ור, פה מז'ור, רה מז'ור ומקבילים)
9. סולמות מקבילים
10. זיהוי משולשים – מז'ור או מינור משמיעה במצב יסודי. הדוגמאות ינוגנו במצב מלודי עולה ובמצב הרמוני.
11. זיהוי משקל הקטע משמיעה – 4/2 ,4/3 ,4/4 (על התלמיד לזהות אם משקל זוגי או משולש).
1. חישוב של כמות הטונים בין התווים
2. בנייה של כמות הטונים הנדרשת מהתו הנתון
3. בניית מרווחים (עד קווינטה)
4. זיהוי מרווחים עד קווינטה (לפי כיתוב)
5. זיהוי מנגינה (לבחור בין שתי אפשרויות)
6. זיהוי של קונסוננטים ודיסוננטים
7. זיהוי מרווחים לפי שמיעה (עד קווינטה). המרווחים ינוגנו במצב מלודי עולה ובמצב הרמוני לא כולל 2ק' ו-2ג' (על התלמיד לזהות סקונדה).
8. זיהוי סולם (דו מז'ור, סול מז'ור, פה מז'ור, רה מז'ור ומקבילים)
9. סולמות מקבילים
10. זיהוי משולשים – מז'ור או מינור משמיעה במצב יסודי. הדוגמאות ינוגנו במצב מלודי עולה ובמצב הרמוני.
11. זיהוי משקל הקטע משמיעה – 4/2 ,4/3 ,4/4 (על התלמיד לזהות אם משקל זוגי או משולש).