פירוק תלת איבר ריבועי (טרינום)
פירוק של תלת-איבר ריבועי (טרינום)
דגשים בהוראת הנושא (מתוך תוכנית הלימודים לכיתה ט'):
1. נוסחאות הכפל הן מקרה פרטי של פירוק תלת-איבר.
2. כדאי לעסוק בפירוק לפי קבוצות – הטרמה לפירוק תלת-איבר. יש לעסוק בדוגמאות שבהן המקדם של האיבר הריבועי הוא 1.
3. בשלב זה פירוק של תלת-איבר מבוסס על ניסוי וטעייה ובו יש למצוא שני מספרים שסכומם b ומכפלתם c. בהמשך תילמד דרך המבוססת על נוסחת השורשים.
4. פירוק תלת-איבר משמש בפתרון משוואות ריבועיות. יש להרגיל את התלמידים לבדוק את נכונות הפתרונות באמצעות הצבה.
5. פירוק לגורמים שימושי בצמצום שברים אלגבריים ובכפל או בחילוק של שברים אלגבריים.
6. יש לעסוק במשוואות רציונליות שאפשר לפתור באמצעות פירוק המכנה לגורמים.
7. תחומי הצבה של שברים אלגבריים יכולים להשתנות כתוצאה מצמצום השבר. יש ללמד את התלמידים שתחום ההצבה נקבע על פי הביטוי המקורי. יש ללמוד להבחין גרפית בהבדלים בין הביטוי המקורי לביטוי המצומצם, ולהבליט הבדלים אלו אם אינם נראים לעין.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}