ניצבות והקבלה
ניצבות – דגשים בהוראת הנושא:
1. יש ללמוד לבנות זווית ישרה למשל באמצעות קיפול נייר.
2. יש ללמוד לבנות ניצב לקטע מנקודה שעל הקטע ומנקודה שאינה על הקטע באמצעים כגון משולש סרטוט או קיפולי נייר.
3. מרחק של נקודה מישר הוא אורכו של הניצב לישר מאותה נקודה. יש ללמוד למדוד מרחק של נקודה מישר על ידי בניית ניצב מתאים.
יש להתנסות במדידת אורכי קטעים המחברים נקודות על ישר לנקודה נתונה מחוץ לישר כדי להשתכנע שהניצב לישר הוא הקצר ביניהם.
הקבלה – דגשים בהוראת הנושא:
1. שני קטעים נקראים מקבילים אם הם נמצאים על ישרים מקבילים.
2. ההגדרה המסורתית של הקבלה אינה נותנת כלים יישומיים לבדיקה אם שני קטעים נתונים מקבילים. הדרך הנוחה לבדוק אם שני קטעים מקבילים היא על ידי העלאת ניצב מאחד מהם. שני הקטעים מקבילים אם ניצב זה מאונך גם לקטע השני.
3. עם זאת כדאי לפתח זיהוי ויזואלי של אי-הקבלה גם כשחיתוך הקטעים אינו נראה לעין.
כמו כן יש לזהות הקבלה גם כשאורך הקטעים שונה וגם במצבים הדדיים בין שלושה קווים מקבילים (או יותר) כאשר המרחק בין שני קווים אינו בהכרח שווה למרחק בין שניים אחרים.
4. יש ללמוד לסרטט קטע העובר דרך נקודה נתונה ומקביל לקטע נתון באמצעות שתי זוויות ישרות.
בשני ישרים מקבילים – כל הנקודות על אחד הישרים נמצאות באותו מרחק מהישר האחר. אפשר להיעזר בעיקרון זה כדי להסביר למשל מדוע פסי רכבת מקבילים אף שנראה שהם נפגשים (אשליה אופטית).
(מתוך תוכנית הלימודים לכיתה ז')
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}