מבדק אינטראקטיבי
דמיון משולשים
דמיון משולשים יוצג תחילה בדרך אינטואיטיבית: הגדלה או הקטנה של מצולע בעזרת זכוכית מגדלת או מקטנת, הגדלה או הקטנה בצילום או הגדלה והקטנה באמצעות תכנת מחשב.
מומלץ לשיים משולשים דומים לפי סדר ההתאמה בין הקודקודים.
היחס בין שטחם של שני משולשים דומים הוא ריבועו של יחס הדמיון ביניהם. התכונה תתקבל מתוך התבוננות במקרים פרטיים, וההכללה תיעשה בלא הוכחה פורמלית.
אם לשני משולשים זוויות שוות, אז הם דומים, ומכאן קיים גם יחס דמיון בין הצלעות.
במצולעים בני ארבע צלעות או יותר, בשונה ממשולשים, שוויון זוויות איננו מבטיח דמיון.
מה יש ללמד במסגרת הוראת הנושא?
יש ללמוד לזהות משולשים דומים; יש ללמוד למצוא נתונים חסרים מתוך תכונת הדמיון מתוך שימוש בפרופורציה; יש לעסוק בבעיות המשלבות דמיון משולשים ועובדות שנלמדו בכיתה ז' ובתחילת כיתה ח'; יש לשלב דוגמאות מחיי היום-יום.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}