לימודי מחול כתחום התמחות – מגמות מחול, במערכת החינוך הפורמאלית מהווים תוכנית ייחודית בעולם. מגמות מחול התפתחו והן פרושות מדן ועד אילת. התוכנית מציעה תמהיל של ביצוע, תאוריה ויצירה. בתחום הביצוע (כפי שמופיע בתוכנית) ישנם שני תחומי התמחות קאנוניים מערביים: בלט קלאסי ומחול מודרני, שיש להם הצדקה רבה בהכשרת גוף הרקדן והרקדנית בשלב הגיל הלימינאלי הזה, לימודי תולדות המחול בייחוד מחול מערבי, לימודי כוריאוגרפיה, לימודי אנטומיה יישומית למחול, פיזיולוגיה למחול ומוזיקה למחול. תוכנית הלימודים נחתמה בשנת 2014.
בעשור האחרון חלו תמורות בשדה המחול, בעולם התרבות ובגישות פדגוגיות שאינן באות לידי ביטוי בתוכנית, גם אם יש לחלקן ביטוי בפעילות מגמות המחול השותפת הלכה למעשה.
ככל תחום מתחדש עלו השאלות: מה הם האתגרים העומדים בפנינו בבואנו לחשוב מחדש על תכנית הלימודים במחול בחטיבה העליונה? האם מתווה הלימודים המתואר לעיל עדיין רלוונטי כתפיסה בלעדית?
לצורך דיון בשאלות הללו, התכנס צוות חשיבה במכון מופ"ת בריכוזה של ד"ר ילי (יעל) נתיב. בצוות השתתפו רכזי מגמות מחול, יוצרים, מנהלי מרכזי מחול מקצועיים, ראשי מסלולים במוסדות ההשכלה הגבוהה, חוקרי תרבות וחוקרי מחול.
הצוות נפגש במהלך השנה ובפגישות הוצגו מהלכים, תפיסות וגישות מכלל היבטיו של התחום: מוסדות הכשרת רקדנים, מוסדות השכלה גבוהה, להקות מחול מקצועיות, יוצרים עצמאיים, מרכזים לפיתוח כוריאוגרפיה ומגמות מחול ונערך דיון מעמיק לאחר כל מפגש על השאלות.
בעקבות הדיונים, נוסח נייר העמדה והוא יתפרסם בהמשך.