במסגרת תעודת הבגרות כל תלמיד חייב ללמוד לפחות מקצוע מורחב אחד ברמה של חמש יחידות לימוד. תלמידים הבוחרים בתחום ההתמחות לימודי מחול חייבים ללמוד את היקף השעות המלא, אך יכולים להיבחן באומנות המחול בלבד.
תוכנית הלימודים הרחבה במקצוע מחול מחייבת לימודי אומנות המחול בהיקף של חמש יחידות לימוד ומאפשרת הרחבה ללימודי רסיטל במחול בהיקף של חמש יחידות לימוד, עבודת גמר באומנות המחול בהיקף של חמש יחידות לימוד ולימודי תעודת מדריך מחול.
התוכנית נלמדת בהיקף של שתים-עשרה שעות ללימוד בכל שנה במשך שלוש שנים ושעה אחת נוספת באחת משלוש השנים.
בחינות בגרות
אומנות המחול
תיק בחינת הבגרות באומנות המחול מרכז בתוכו מידע זה:
מבנה בחינת הבגרות, תרשים מבנה ההיבחנות, נהלים ותנאים לקיום הבחינה העיונית, נהלים ותנאים לקיום הבחינה המעשית, נייר עמדה, נוהלי ציונים בבחינות מעשיות במקרה של פציעה, ניהול הבחינה, דיווח בוחן ראשי ותשלום בוחנים, נוהל דיווח הציונים ואופן דיווחם, שערי בחינה, דו"ח בוחן ראשי ומחוונים.
התיק מתעדכן בכל שנה על פי הנחיות אגף הבחינות.
- תיק בחינה – אומנות המחול
- טופס תיאום בחינה מעשית
- טופס שקלול ציון שנתי – היבטים מעשיים
- טופס שקלול ציון שנתי – בגרות פנימית עיונית
שערי בחינה תאורטיים
דוגמאות למבחנים תאורטיים
רסיטל במחול המעשי
בחינת בגרות מעשית במחול-רסיטל נותנת הכרה והערכה למאמץ ולהשקעה הרבה בלימודי המחול ולהישגים הגבוהים בתחום.
תלמידים העוסקים בלימודי המחול באופן שיטתי ורצוף לאורך שנים רשאים לגשת לבחינת הבגרות המורחבת במקצועות המעשיים במחול, אם הם עונים על אמות המידה של תוכנית הבחינה הנדרשת. הבחינה כוללת שיעור בבלט קלאסי, שיעור במחול מודרני והצגת קטע רפרטואר נבחר מתוך רשימת יצירות נלווית (נספח ב'). אפשר להגיש מועמדות באמצעות טופס הבקשה לבחינת בגרות במחול מעשי-רסיטל.
- תיק בחינה – רסיטל במחול
- מחוונים לבחינת הרסיטל
- סרטוני הדרכה ללימוד סולו לרפרטואר
- סרטון סיכום בחינת הרסיטל תשפ"ד
עבודת גמר באומנות המחול
עבודת הגמר במחול היא עבודת חקר בהיקף של חמש יחידות לימוד המתווספות לתחומים המורחבים בחטיבה העליונה. העבודה משלבת חלק עיוני וחלק מעשי (כוראוגרפיה או שחזור) הנגזרים מתוך החלק העיוני.
במקרים מיוחדים העבודה יכולה להיות עיונית בלבד.
לוח הזמנים:
הצעות לעבודת גמר במחול מתגבשות בתחילת כיתה י או יא, ויש להגישן עד 31 בינואר בכל שנה; לאחר שאושרה הצעת התלמידים, יש להגיש את החלק העיוני המלא של העבודה בכיתה יא או יב (לפי הגשת ההצעה) עד 31 בדצמבר בכל שנה; לאחר הגשת החלק העיוני, בכיתה יא או יב (השנה שבה הוגשה העבודה העיונית), מתקיים אירוע הערכה ארצי בעבור החלק המעשי, בסביבות חודש מרץ בכל שנה.
תהליך ההנחיה:
כל התלמידים חייבים לגבש את ההצעה בסיוע מנחה מתחום הדעת. ההתקשרות עם המנחה באחריות בית הספר. הנחיית התלמידים מזכה בגמול בתנאי שהוגשה העבודה.
מומלץ לצפות בסרטוני ההסבר המצורפים למטה!
הערכה חלופית במחול
הערכה חלופית מציעה חלופה להערכה הכמותית המסורתית המתבססת על מבחנים סטנדרטיים.
ההערכה החלופית מתייחסת לתכנים מתוך תכנית הלימודים בתחומים העיוניים ומיועדת לתכנים שאינם נכללים בבחינה העיונית בכתב כמפורט בתיק הבחינה - היבחנות זו היא באחריות בית הספר.
במסגרת הערכה חלופית יש לגוון בדרכי ההוראה (הוראת מורה, מרצים אורחים, הוראת עמיתים וכו'), בסוגי המשימות (חקר, ביצוע, פרזנטציות וכו'), ובצורת העבודה (אישי, זוגי, קבוצתי). כל אלו גם יכולים להיות שותפים במתן רפלקציה על עבודות התלמידים.
יש לנסח את ההערכה החלופית, לתכנן את לוחות הזמנים ולחבר מחוון להערכה. מועדי אירוע ההערכה לשיקול בית-הספר, מומלץ לערוך בכיתה י"א, י"ב.
עבודת חקר נותנת לתלמידים את ההזדמנות להכיר ולתרגל שגרות חשיבה (אסטרטגיות חשיבה) שלקוחות מתחום החקר ובמיוחד חקר המחול.
בעבודת חקר התלמידים יתרגלו שאילת שאלות, ניסוח שאלת חקר, הצדקת הידע והערכתו, מיזוג ידע, פיתוח דיון והסקת מסקנות, כתיבה, פרזנטציה ומשוב.
יש העדפה לעבודה בזוגות או בקבוצות ובחלקה הגדול היא נעשית בכיתה בהנחיית המורה.
מטלת ביצוע מתחילה בזיהוי אתגר או בעיה בעולם האמיתי הקרוב אלינו. חברי הקבוצה יחקרו יחד את הפתרון בשיתוף פעולה, מיומנויות חקר ויכולת למידה בהכוונה עצמית שמבוססת קריטריונים.
חברי הקבוצה יאתרו את המידע, יעריכו את אמינותו, יעבדו אותו על גבי נייר עמדה ויגבשו פתרון תיאורטי ומעשי.
- מטלת ביצוע לדוגמה - ארכיון מחול: תיאוריה ויצירה
מודל ה-PBL הוא אמצעי ללמידה חווייתית ופועל באופן תהליכי לקראת תוצר והצגתו.
תחילה יוצג הנושא הנבחר ולפיו תישאל שאלה פורייה פתוחה ומעוררת כיווני מחשבה. בליווי המורה תיכתב עבודת חקר. תוך התנסות בחשיבה יצירתית ולמידה פעילה יבוסס הידע על הנושא.
באמצעות עבודה בקבוצות ומשוב עמיתים יעריכו הלומדות והלומדים אחת את השני ואת עצמם.
התהליך כולל פרזנטציות קבועות מול הכיתה, הצגת תוצרי ביניים, רפלקציה ולבסוף ערב תוצרים סופי.
- דוגמה לפרויקט מבוסס למידה- ווידאו דאנס: יצירת סרטי מחול עם תלמידי מגמת מחול
תלקיט הוא כלי הוראה למידה והערכה חלופית שבסופו מוגש תיק עבודות.
הלמידה נעשית באמצעות משימות המשלבות אופני ביטוי מגוונים ומיומנויות שונות (עבודת חקר, תרגילים להגשה, מטלת ניתוח, פרזנטציה, משימה קבוצתית). הן בנויות הדרגתית ומלוות במחוונים, ברפלקציה אישית ובמשוב עמיתים.
לשיקול המורה ניתן להגיש תיקונים ושיפורים למשימות ולהעלות את הציון. ואולם חשוב להראות תהליך של התקדמות ממשימה למשימה.
תעודת מדריך מחול ומדריכת מחול לתלמידי מגמות המחול
במסגרת תוכנית הלימודים במגמת מחול אפשר לקבל תעודת מדריך מחול או מדריכת מחול מטעם מוסדות ההשכלה הגבוהה בתחום זה:
האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, מכללת סמינר הקיבוצים ומכללת "אורות ישראל". התעודה מקצועית ותאפשר לבוגרי המגמות ללמד את תחום הדעת במסגרת קייטנות, שיעורי תל"ן, תוכניות העשרה במשרד החינוך והחינוך הבלתי פורמלי. מידע על יישום התוכנית בחוזר מפמ"ר מחול.