דלג אל

העשרה - פותחים שנה במדע וטכנולוגיה

פותחים שנה במדע וטכנולוגיה

מגוון פעילויות בתחומים שונים של נושאי המדעים לפתיחת שנת הלימוד. מטרת הפעילויות הוא לקשר את הלומדים לנושא ולפתח בקרבם מוטיבציה ללמוד מדעים

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

האם הטבע יכול 'להיגמר'?

האם הטבע יכול 'להיגמר'?

 

ת שנת הלימודים במדעים ממליצה הדס כץ שדה חן לפתוח בסיפורו של אי הפסחא הממחיש לתלמידים את חשיבות השמירה על משאבי הטבע והסביבה. את הסיפור כתבה המורה נגה משען ואין דוגמה טובה ממנו להעברת המסר החשוב:

אי הפסחא הוא האי המיושב המבודד ביותר בעולם. הוא נמצא בדרום מזרח האוקיינוס השקט וידוע במאות פסלי האבן הגדולים שבו המכונים מואי (Moai) שנחצבו בידי תושביו הפולינזים לצורכי פולחן, ככל הנראה בין המאה ה-13 למאה ה-15.  האי היה מכוסה ביערות עד של דקלים ובו כעשרים וחמישה מיני עופות מים ושישה מינים של עופות יבשה. האי נכחד לחלוטין בשל ניצול יתר של משאבי הטבע שבו על ידי בני האדם, אשר כילו את עצי הדקל באי וגרמו בכך לסחיפת קרקע ולפגיעה בבתי גידול של עופות ובעלי חיים למיניהם. כיום רוב האי הוא ערבות דשא ואין בו זכר ליערות העד שכיסו אותו קודם לכן.

חזרה לראש הדף

מה בין סוס וחללית?

מה בין סוס וחללית?

יחידת לימוד של שני שיעורים לפתיחת שנת הלימודים במדע וכנולוגיה שהכינה המורה הדס כץ שדה חן באמצעותה יתוודעו התלמידים אל המצאות טכנולוגיות שונות ויזהו מה הצורך שהוביל לפיתוחן. כך יבינו שמהות הטכנולוגיה היא פתרון בעיות אנושיות ושיפור איכות חייהם של בני האדם.


דרך מצגת ההסבר מה בין סוס לחללית יבינו התלמידים שהמצאות טכנולוגיות מבוססות לעתים על פיתוחים שנעשו שנים רבות קודם לכן, ודרך צפייה בסרטונים עורב חכם מאוד ו- Egyptian Vulture ילמדו כיצד משתמשים בעלי החיים בכלים ובידע שהתפתח אצלם לבניית קנים ומבנים שונים לרווחתם.

חזרה לראש הדף

מדע אקטואלי

מדע אקטואלי

המורה יומירן ניסן מציע לחשוף את התלמידים לתכנים שמחוץ לתכנית הלימודים ולחבר אותם למדע האקטואלי. לשם כך הוא ממליץ להיעזר בחומרים שבאתר מדע גדול בקטנה. אתר זה נועד לגשר בין הקהילה המדעית לציבור הרחב בדרך בלתי אמצעית. האתר הוקם על ידי עמותת 'מדע גדול, בקטנה' שמנהליה ומתנדביה הם מדענים פעילים או חובבים בעלי תארים מתקדמים במדעי הפיזיקה והכימיה, הביולוגיה והרפואה.

חזרה לראש הדף

היווצרות כדור הארץ, החיים ואבולוציה

היווצרות כדור הארץ, החיים ואבולוציה

בשיעור מדעים הפותח את שנת הלימודים מציעה המורה סיגל זהבי מבית הספר ביאליק בפתח תקוה לעסוק בשאלת השאלות: 

כיצד נוצר כדור הארץ? כיצד נוצרו היצורים החיים?

התלמידים ישיבו תשובות ויעלו השערות והמורה ירשום אותן על הלוח.

אחר כך יצפו בפרק מסדרת האנימציה הצרפתית "היה היה" העוסק בהיווצרות כדור הארץ והחיים ובאבולוציה. אחרי הצפייה יבדקו אם השיבו נכון.

* התנסות: מחלקים כרטיסיות עם רשימת האירועים שנצפו בסרטון, ועל התלמידים לסדר אות הכרטיסיות ברצף כרונולוגי מהאירוע הקדום ביותר למאוחר ביותר.

פירוט האירועים: המפץ הגדול, היווצרות כדור הארץ, היווצרות הרי געש והתפרצויות של לבה, ירידת גשם, היווצרות ימים ואוקיינוסים, יצור חד תאי, יצור רב תאי - מדוזה, דגים, דו חיים, זוחלים, עופות, יונקים, קופים, קופי אדם, האדם הראשון.

חזרה לראש הדף

מה בין כדור הארץ וראש השנה?

מה בין כדור הארץ וראש השנה?

שנת הלימודים נפתחת כידוע סמוך לראש השנה. בשל סמיכות הזמנים מציעה המורה סיגל זהבי לפתוח את שיעור המדעים הראשון של שנת הלימודים בפעילות בנושא הקשר שבין כדור הארץ לבין ראש השנה ביהדות ובדתות אחרות.

תחילה יתבקשו התלמידים לתאר במילים ובציורים את מה שהם יודעים על כדור הארץ, על השמש והירח. אחר כך יצפו בסרטונים שונים בנושא כדור הארץ, עונות השנה, הירח והשמש:
כדור הארץכדור הארץ והיקוםהמיקום המושלם של כדור הארץכדור הארץ מגובה של 400 קילומטרים, מעגל עונות השנה-מטח, עם צאת הלבנה-מטח 

אחרי הצפייה יתקיים דיון בכיתה או בקבוצות סביב השאלות:
• מהם מרכיבי כדור הארץ?
• מה ייחודו של כדור הארץ?
• מה הקשר בין תנועת כדור הארץ לבין הזמן הכרונולוגי ?
• מהי שנה לועזית ומהי שנה עברית? מה בין שנת חמה לשנת ירח?
• מה הקשר בין כדור הארץ לבין המועד שבו נחוג ראש השנה בקרב יהודים, נוצרים ומוסלמים? מדוע מועדי ראש השנה של הדתות השונות שונים אלו מאלו?

חזרה לראש הדף

איזה עולם נפלא

איזה עולם נפלא

שיעור פתיחה של המורה סיגל זהבי מבית הספר ביאליק בפתח תקוה והמורה גלית ניב מבית הספר לפיד המ"ה במודיעין.

התלמידים יצפו בסרטון איזה עולם נפלא ויענו על השאלות בלבד או בקבוצה:
• באילו מרכיבים של כדור הארץ הבחנתם בסרטון?
• מיינו את מרכיבי כדור הארץ למרכיבים חיים ודוממים. הוסיפו שני מרכיבים לכל קבוצה.
• מיינו כל קבוצה לתת קבוצות (למשל את קבוצת הדוממים אפשר לחלק לתת קבוצות לפי מיקומם: בהידרוספרה, באטמוספרה, בגאוספרה; את קבוצת היצורים החיים אפשר לחלק לתת קבוצות של צמחים, בעלי חיים, בני אדם).
• באילו סכנות נתון כוכב הלכת שלנו לפי הסרטון? מהם הגורמים לסכנות?
• חשבו: כיצד נוכל לשמור על כוכב הלכת ארץ?
• הביאו דוגמה לפעולה אחת לפחות שאתם יכולים לעשות למען שמירה על כדור הארץ.

חזרה לראש הדף

ניסויים מדליקים

ניסויים מדליקים

שיעור המשלב ניסויים מרתקים הוא דרך נפלאה לפתוח את השנה במדעים.

באתר של מכון דוידסון – ניסויי מדע בבית אפשר למצוא מבחר של ניסויים קלים ופשוטים.  

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

העשרה - ט"ו בשבט בראי המדע
ט"ו בשבט הוא חג מיוחד, ובאים בו לידי ביטוי היבטים מגוונים ממקורות חקלאיים בצד המסורת היהודית ומנהגי החג
מדען – אמוץ זהבי - Amotz Zahavii
אמוץ זהבי היה זואולוג וביולוג אבולוציוני ישראלי, פרופסור באוניברסיטת תל אביב וממייסדי החברה להגנת הטבע.
עולם התזונה : הזנה באדם ובצמח
המזון, תחילתו בפוטוסינתזה והמשכו בשינויים החלים במולקולת הגלוקוז המאפשרים בניית שמנים וחלבונים. מלבד היות התזונה צורך קיומי, למזון הקשר חברתי ובריאותי
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.