אחת ממטרות ההוראה החשובות ביותר בגן ובבית הספר היא פיתוח אוצר המילים. אוצר המילים המנטלי הוא תשתית חשובה מאוד ליצירת מושגים, לחשיבה ולהבנת העולם שסביבנו, לתקשורת יעילה, להבנת מסרים ולהבעה עצמית. לאוצר מילים עשיר תרומה לקידום ההישגים הלימודיים הן בשפה הכתובה והדבורה והן בתחומי הדעת הנלמדים בבית-הספר. לפיכך, יש ליצור הקשרים לימודיים וסביבה לימודית עתירת שפה וספר.
חשוב להרחיב ולקדם ידע על המילים בלמידה מזדמנת ובהוראה ישירה גם יחד. הלמידה המזדמנת משמעה, לפגוש מילים באמצעות קריאה למטרות הנאה ולצורכי למידה, להאיר אותן ולעורר את תשומת הלב אליהן. לצד זאת יש לכוון להוראה מפורשת שיטתית וממוקדת של אסטרטגיות להבנת מילים חדשות ולהעשרת המילון האישי, מילים אקדמיות (מתחום הלימודים), מילות רגש ומחשבה, מילות תואר ועוד.
אסטרטגיות ופעולות להבנת מילה
- היסק על פירוש מילה מתוך ההקשר התוכני שבו היא נאמרה או נכתבה
- השערה לגבי פירוש מילה על סמך תפקידה התחבירי במשפט ועל סמך המבנה המורפולוגי שלה
- השערה על פירוש מילה על סמך היכרות עם מילים מאותה משפחת מילים
- בחינה רפלקטיבית של היתכנות הפירוש המוצע למילה בהקשר הנתון תוך בקרה על תהליכי החשיבה וההיסק
- חיפוש הגדרה של מילה במילון ובחירה בין משמעויות שונות
- הרחבת המפגש עם המילה בהקשרים נוספים – בתחומי דעת נוספים, בטקסטים אחרים, בביטויים ומטבעות לשון
- שימוש במילה החדשה בדיבור ובכתיבה
- היכרות עם נטיות דקדוקיות שונות של המילה ודיוק בכתיבתה בצורותיה השונות.
אמצעים דידקטיים להרחבת אוצר מילים
- בחירה מכוונת של 5-3 מילים לטיפוח שבועי – מילים חוזרות ומילות מפתח מתוך השיח הלימודי והחברתי בכיתה, כגון מילים הקשורות ללמידה וחשיבה (כמו טיעון, או תהליך), מילים הקשורות לרגשות וליחסים בין אנשים (כמו חברות או קנאה), מילים הקשורות לתחומי הדעת (כמו מפה או תוצאה), מילים של שבת ומילים של יום-יום, שמות עצם מוחשיים ומושגים מופשטים, מילים של ספרות יפה ומילים של תנ"ך ומקורות יהודיים, מילים של אקטואליה ומילים של השדה דיגיטלי, ועוד.
המורה יכולה לבחור במילים כיתתיות ותלמידים יכולים להציע מילים נוספות למילון האישי. - העיסוק במילים יכלול מפגש איתן במופעים חוזרים במהלך השבוע ולאורך השנה, בשיעורי עברית ובתחומי דעת אחרים. נדרש לשם כך תיאום בין מורי בית הספר והצגה של המילים במקום בולט בכיתה.
- שיתוף התלמידים וההורים באחריות על המטלה של הרחבת אוצר המילים מתוך מודעות והבנה של ערכה עבורם.
- קריאה עצמית מרובה של התלמידים בספרות יפה, בעיתונות לילדים ובטקסטים דיגיטליים והאזנה לקריאה קולית של מבוגר בכיתה ובבית.
- החדשון לילדים מציע היכרות עם מילים בחדשות.
- עבודה על "קלוז" להשלמת מילים חסרות (ראו בדף זה למטה) ויצירה של משחקי מילים ותשבצים.
- הכנת מילון אישי לאיסוף כלל "המילים שלנו".
חלק מן ההמלצות שלעיל נשענות על הרצאה של פרופ' תמי קציר ועל מחקר הבנת הנקרא של חוקרות של החוג ללקויות למידה באוניברסיטת חיפה שמתנהל כעת מטעם המדען הראשי ואגף שפות. מומלץ להאזין להרצאה שיפור הבנת הנקרא מילה אחר מילה מאת פרופ' תמי קציר. לצד ההרצאה, הנמצאת בדף הזה, למטה, אפשר למצוא גם קובץ המלצות למהלכים דידקטיים.