התבוננות וחשיבה מכוונות ומעמיקות בהתנסות תוך כוונה לעמוד על משמעותה ועל האופן שבו אפשר להסבירה, להסיק מסקנות על ההשפעות של כל אלה על האדם, על סביבתו ועל ביצועיו בעתיד
(מבוסס על הייט 1967; mith. & Hatton,1995).
רפלקציה במעורבות החברתית
חזרההמעורבות החברתית תורמת לגיבוש זהות הלומד ומסייעת לו להיות מודע לנטיותיו, ליכולותיו, לערכיו, לעמדותיו ובה בעת להיות קשוב לאחר, ערני לסובב, אכפתי, מסוגל לפעול באופן עצמאי ובשיתוף פעולה עם אחרים מתוך תחושת שייכות ואחריות.
חשוב ללוות את הלומדים הממלאים תפקיד באופן קבוע, לנהל עמם דיאלוג מכבד ולעבד עמם את ההצלחות ואת הקשיים שחוו במהלך מילוי התפקיד תוך חיזוק ערכים, כגון נתינה, אחריות ומכוונות להעצמת תחושת המסוגלות. ההתנסות במעורבות חברתית, המלווה בשיח מתמשך על אודות כוחותיו ויכולותיו של הלומד להתנהל בעולם, מעצימה את תחושת הערך והמסוגלות העצמית שלו (מתוך: "אבני הדרך בלמידה משמעותית", חוזר מנכ"ל, אוגוסט 2014).
ביצוע רפלקציה בליווי מורה או באופן עצמאי מאפשר ללומד להתנסות בפיתוח התפקודים:
- מודעות לתרומת המעורבות החברתית לפרט ולחברה
- חשיבה, תכנון וביצוע מהלכים לקידום מעורבות חברתית ותרומה לאחר ולסביבה
- הערכת הביצועים תוך חתירה לשיפור מתמיד
- שימוש באסטרטגיות חשיבה ובתהליכי חשיבה תוך הבנה של איך", "מתי" ו"למה"
- הגדרת יעדים ותכנון המשימות לקראת השגתן