התנהגויות מתפתחות בקרב הלומדים באמצעות אינטראקציה עם הסביבה. "המוח הוא מוח חברתי" (Caine and Caine, 1997), ולפיכך "מרבית הלמידה כרוכה ביחסים עם אנשים אחרים" (Scottish CCC, 1996).
מכיוון ש"הלמידה מושפעת מיחסי גומלין חברתיים ומיחסים בין-אישיים" (APA, 1997), השיח החברתי-ערכי הינו משמעותי ורלוונטי יותר ללומד כשהוא מאפשר שיתוף בצוותי למידה, בקבוצות, בזוגות או במליאה. לקשרי הגומלין בין הלומד לסביבתו החברתית יש השפעה מכרעת על הבניית הידע ועל מיצוי פוטנציאל ההתפתחות (ויגוצקי, 2004).
התלמיד לא מקבל את הידע באופן פסיבי מהמורה, אלא בתהליך פנימי-קוגניטיבי שבו מתרחשת אצלו הבניית ידע באמצעות קישור ידע קיים לידע חדש. הוא עצמו, התלמיד, פעיל בתהליך זה ומנהל אינטראקציות עם סביבתו.
תפקיד המורה להנחות את קבוצות הלימוד, להפעיל את הלומדים כקבוצה וכפרטים, לזמן עבורם תכנים ערכיים רלוונטיים וחוויות למידה משמעותיות, לעודד אותם לחקור, לשאול, לגלות יוזמה וליטול אחריות. כל זאת תוך יצירת אמון ויחסי קרבה.