יוון - חקר בעזרת בולים
הרעיון שלי
שירי כרמון, מחנכת כיתה ה', חינוך מיוחד, בבית הספר "נעורים" בקריית ביאליק בהנהלת מירי בן שושן. הפעילות שהכינה לכיתתה יצירתית ומקורית ומתאימה לכל כיתה.
שירי חברה פעילה בקבוצת הפייסבוק מורות משתפות, שמנהלת לאה משולם, ומשתפת בה את המורים בפעילויות שהיא מכינה.
המסע ליוון
שירי תכננה ללמד על יוון בעזרת בולים (הלמידה מלווה את הספר "מסביב לים התיכון") לשם כך חיפשה ב-Pinterest בולים הקשורים ליוון בהקשרים שונים: מאכלים מסורתיים, משחקיים אולימפיים, חקלאות, תעשייה ומסחר וחוף הים. הבולים עוררו עניין וסייעו להרחיב את הידע על יוון.
שירי חילקה את הכיתה לשש קבוצות, כמספר הבולים, ונתנה לכל אחת בול ונושא לחקור. בסיום פעילות החקר כל קבוצה שיתפה את כל הכיתה בידע שרכשה על יוון.
בעזרת הבולים חקרו אילו ציורים מופיעים על הבול ומה הקשר שלהם ליוון; מדוע דווקא הם מופיעים על הבול; מה מגלות האותיות על הבול ואילו אותיות מופיעות על בולים ישראליים. בין השאר למדו על חקלאות וגידול גפנים, על החיים עם חוף המְשמש גם נמל, על אקלים, צמחייה ותיירות, על המיתולוגיה היוונית והמשחקיים האולימפיים.
כל בול – בול!
בעזרת בול אשכול הענבים למדו על חקלאות, גידול גפנים ומאכלים מסורתיים; בעזרת בול הבזוקי למדו על מוסיקה יוונית; עם הבול של זאוס למדו על המיתולוגיה היוונית, האלים ואולימפוס; עם בול חוף הים למדו על שימושי הנמל, על אקלים וצמחייה, כלכלה, תיירות ונוף; בעזרת בול הפועל בשדה למדו על תעשייה ומסחר ביוון ועל מקורות פרנסה; בעזרת בול הספורטאי למדו על המשחקיים האולימפיים.
למידת החקר נעשתה סביב בולים, לכן למדו גם על בולים: מהו בול ומהם שימושיו? היכן קונים בולים? כיצד מסמנים מטבעות ישראליים? ובאיזה מטבע השתמשו ביוון?
ועוד רעיון להצגת התוצרים - עיצוב והבעה בעל פה בעזרת אָוָוטָר
הילדים יוכלו להציג את התכנים דרך היישומון (אפליקציה) "Tellagami", לבחור אווטר (דמות ממוחשבת מדומה), לעצב אותה במראה יווני ולהקליט את עצמם מספרים על יוון.
לפני ההקלטה יש לחשוב ולתכנן היטב את עיקרי הדברים ומה לומר ב-30 שניות.