שוק מושגים – הצעה לפתיחת נושא לימוד
הרעיון שלי
כיצד אפשר לפתוח נושא לימוד חדש בכיתה בדרך חווייתית ותוך חיבור התלמידים לידע הקיים אצלם כבר באותו נושא?
יעל פלג, מחנכת כיתה ד' ומורה למדעים בבית ספר 'שדות' ביישוב בת חפר, חשבה ומצאה: עורכים בכיתה "שוק מושגים", או אם תרצו: סחר חליפין של מושגים! .
עושים עסקים!
בשלב הראשון - מציגים את נושא הלימוד החדש בפני הכיתה – למשל, היום נלמד על חלל.
בשלב השני - כל תלמיד מתבקש לכתוב לבד לכל אחת מ-22 מאותיות האלפבית, מושג אחד שהוא מכיר בתחום החלל המתחיל באותה אות. לדוגמה, לצד האות אל"ף אפשר לכתוב אטמוספֵרה, אוראנוס, אסטרונאוט וכדומה. תלמיד שלא הצליח למצוא מושגים לכל האותיות – זה לא נורא, שכן הוא יוכל בהמשך לשפר את רשימת המושגים שלו בעזרת חושיו העסקיים. שלב זה מבוסס רק על ידע קודם של התלמידים, המורה אינו מציע רעיונות לא מוכרים.
בשלב השלישי – נערך בין התלמידים סחר חליפין של מושגים: כל תלמיד יכול למכור לחבריו מושג שחסר להם בתמורה למושג שחסר לו. בשלב זה הכיתה לובשת צורה של שוק ובחלל האוויר נשמעים קריאות ה'סוחרים': מושג בדל"ת? למי יש מושג בשי"ן? והחלפת המושגים נעשית במהירות וביעילות.
בשלב הרביעי – המורה כותבת על הלוח את כל המושגים שהצליחו התלמידים למצוא בנושא הלימוד ומשבחת אותם על הידע הרב שהפגינו בנושא עוד בטרם התחילה אפילו ללמדו J.
בשיעורים הבאים יילמדו אט אט המושגים העיקריים (לאו דווקא לפי סדר האלפבית).
מה הרווח?
בראש ובראשונה מדובר בפעילות שמעצימה את התלמידים וגורמת להם להבין כמה הם יודעים. כשתלמיד מרגיש יודע, אומרת יעל, הוא פתוח רגשית ללמידה, והתלמידים ממש מופתעים לגלות כמה ידע קודם יש להם על נושא חדש שמעולם לא למדו.
נוסף על כך מדובר בפעילות שממחישה לתלמידים חשיבותם של שיתוף ידע ושל למידת עמיתים: התלמידים מבינים שהם יכולים ללמד חבר וגם ללמוד ממנו באותה עת, וכך כולם יוצאים נשכרים. גם תלמיד שהצליח למצוא לבד 3 מושגים בלבד מתוך 22 אותיות האלפבית, יכול לשפר את מאגר הידע שלו בעזרת סחר המושגים.
כל התלמידים משתתפים, מדגישה יעל, וכולם מרגישים נבונים. הפעילות מחברת אותם לידע הקודם שלהם ומשלבת חוויה ותנועתיות.
אז שיהיה לכולנו יום לימודים ... סליחה, יום עסקים מוצלח!