הערכה חלופית: עבודת חקר מתוקשבת על מדינה במזרח התיכון
הרעיון שלי
עילית הררי, מורה לגאוגרפיה בבית הספר ויצו-הדסים באבן יהודה, רקמה עבור תלמידיה בכיתה ט' משימת חקר מאתגרת במיוחד בנושא המזרח התיכון.
במשימה התבקשו התלמידים להתחלק לקבוצות - עד 4 תלמידים בקבוצה. כל קבוצה הייתה צריכה לחקור מדינה אחת ממדינות הים התיכון ולדלות מידע אודותיה מרחבי האינטרנט: האם המדינה עונה על מאפייני המזרח התיכון? מהם גבולותיה? מהו הדגל שלה? עיר הבירה? מהם יתרונותיה וחסרונותיה? אילו מוקדי עניין ותיירות מרכזיים יש בה? ועוד.
את הממצאים והמסקנות התבקשו התלמידים להגיש באמצעות עלון דיגיטלי מקוון smore ואת המידע אודות האטרקציות התיירותיות שבאותה מדינה להציג על גבי מפה אישית שיכינו באמצעות google maps ואשר תכיל שכבות מידע של הסברים, סרטונים ותמונות להמחשה.
עוד התבקשו התלמידים לקיים "דו-שיח" דמיוני בין נציגי המדינה שאותה הם חוקרים לבין נציגי מדינת ישראל, שעיקרו ניסיון לשיתוף פעולה הדדי בין שתי המדינות בשים לב לנקודות החוזק ולנקודות התורפה של כל אחת מהמדינות.
מעט דמיון: כך עושים שלום במזרח התיכון
התלמידים "הסתערו" על המשימה המרתקת והתוצרים שהפיקו יצרו פסיפס מרהיב של מדינות הים התיכון המציג את המשותף והשונה ביניהן ומהווה מעין מיקרוקוסמוס של אזור המזרח התיכון.
בכתיבת "דו-השיח המדיני" בין ישראל לבין המדינות השונות נתנו התלמידים דרור לדמיונם - וכפי הנראה גם למשאלות כמוסות לשלום עולמי - והציגו שיתופי פעולה מקוריים ומעניינים בין מדינות המזרח התיכון לבין ישראל: כך למשל, "נציגי לבנון" הציעו לישראל קו יצוא של טבק, כסף וזהב תמורת מידע על טכנולוגית התפלת המים שלה וגילוי סודות קידוחי הגז בים התיכון; "נציגי ערב הסעודית" הציעו לישראל טיסה חופשית בשטח האווירי שלה תמורת סחר במערכת 'כיפת ברזל' לשם שמירה על הגבול שלה עם תימן, ואפילו איראן בכבודה ובעצמה "הציעה" לישראל אספקה שוטפת של נפט תמורת סיוע כלכלי, רפואי וטכנולוגי.
בתום הפרויקט ריכזה עילית את כל התוצרים וארגנה אותם בצורת מסלול תוכן דיגיטלי - באמצעות מחולל התוכן rojoom . בדרך זו זכו גם הורי התלמידים לקבל שיתוף והצצה לתהליך הלמידה של ילדיהם ולתוצרים המלבבים שהפיקו במסגרתו. תהליך למידה זה היה לא רק חווייתי אלא גם פיתח בתלמידים מיומניות חשיבה מסדר גבוה - מיומנויות של חקר, ארגון ושיתוף מידע בצורה דיגיטלית, חלוקת תפקידים ועבודה בקבוצות, אוריינות לשונית ואף יכולת הערכה עצמית שבא לידי ביטוי ברפלקציה אישית וקבוצתית שהתבקשה כל קבוצה לערוך בסיום המשימה.